فناوری های نوین

توسعه همکاری‌های مشترک با سوریه در حوزه‌های علم و فناوری



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه صبح روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه با همراهی روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از خانه نوآوری و فناوری ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید کرد.

دهقانی در این بازدید با اشاره به اینکه سوریه یک درگاه بزرگ برای ارتباط با بازار کشورهای عربی است گفت: بسیار خرسند می شویم از اینکه مقامات زبردست در حوزه فناوری در آی هیت حضور پیدا می‌کنند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، پیشینه غنی همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و سوریه از دیرباز را تکیه‌گاهی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان دو کشور دانست و گفت: مردمان سوریه از قدیم به عنوان اهالی صنعت شناخته شده‌اند و از همین منظر است که اطمینان داریم برنامه‌های تولید مشترک ایران و سوریه می‌تواند بسیار موفق باشد.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر، جمهوری اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه، بسیار محکم و قوی در مسیر خودکفایی و استقلال که مهم‌ترین شاخه مصداق و شاخصه آن، فناوری است حرکت می‌کند که نتیجه این پایداری و تمرکز، فعالیت بیش از ۱۰هزار شرکت دانش بنیان است که هزاران متخصص را مشغول به کار کرده و محصولات و خدمات جدیدی را در حوزه‌های کشاورزی، ساختمان، عمران، تجهیزات پزشکی، دارو و سایر محصولات فناورانه را تولید می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد ‌دانش بنیان رییس‌جمهور، خانه فناوری و نوآوری ایران در سوریه را یکی از بسترهای همکاری‌های فناورانه دو کشور دانست و افزود: با توجه به سابقه تاریخی و نزدیکی دو کشور، به نظر می‌رسد حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در شرایط کنونی و اهمیت بالای آن همان حوزه‌ای است که باید بر روی توسعه همکاری‌های مشترک تمرکز کنیم.

وی با اشاره به توجه جدی سیاست‌های کلان کشور، اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حوزه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: دستاوردهای فناورانه ایرانی ذیل یک مجموعه تحت عنوان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ریاست جمهوری مدیریت می‌شود که از ابتکارات و موارد مورد پشتیبانی مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

پیشرفت‌های فناورانه ایران افتخارآفرین است

حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه با بیان این‌که آی‌هیت (خانه فناوری و نوآوری ایران) مجموعه کوچکی از پیشرفت علم و فناوری ایران است، افزود: به این سطح از پیشرفت ایران افتخار می‌کنیم و امیدوار هستیم که شعبه ای از این پیشرفت‌ها و دستاوردها در سوریه نیز حاصل شود.

وی ادامه داد: در هیات همراه، بازرگانان و رؤسای انجمن‌های مختلف از جمله بازرگانی، کشاورزی و … حضور دارند و به زودی این فناوری‌ها را به سوریه منتقل می‌کنند.

نخست وزیر سوریه نسبت به توسعه همکاری‌های فناورانه دو کشور ابراز امیدواری و از دهقانی برای حضور در کشور سوریه، بازدید از دستاوردهای فناورانه این کشور و ایجاد زمینه‌های انتقال، توسعه فناوری‌ها و محصولات مشترک فناورانه دعوت کرد.

عرنوس با بیان این‌که کشورهای جهان عرب از طریق کریدور ارتباطی سوریه میزبان محصولات و خدمات فناورانه ایران خواهند بود، عنوان کرد: اطمینان می‌دهم که سوریه می‌تواند محلی برای شکوفایی و عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان در بازار جهان عرب باشد. در سوریه مراکز تحقیقاتی زیادی وجود دارد که می‌توانیم با هم‌افزایی تجربیات پژوهشی، انتقال یافته‌های علمی و تحقیقاتی و تبادل فناوری‌ها، سطح همکاری‌ها را گسترش دهیم.

در ادامه، عرنوس با حضور در غرفه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق مستقر در خانه نوآوری و فناوری ایران، با این دستاوردها آشنا شد و درباره زمینه‌های ورود این محصولات به بازار سوریه و کشورهای جهان عرب، با فعالان فناور مستقر این شرکت‌ها به گفت‌وگو نشست.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا