اخبار سایت

محمد بن‌ سلمان: با پروژه نئوم به دنبال خلق تمدنی جدید برای فردا هستیم



محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، می‌گوید کشورش با پروژه نئوم به دنبال ایجاد تمدنی جدید برای فردا است.

اشاره او به شهری در استان تبوک، واقع در شمال‌غربی عربستان سعودی، است که قرار است ظرف چندسال آینده قابل‌سکونت شود. این شهر برخوردار از فناوری‌های هوشمند به‌ مقصدی برای گردشگران هم تبدیل خواهد شد.  

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شهر نئوم در منطقه‌ای در شمال دریای سرخ، شرق مصر در نزدیکی تنگه تیران و در جنوب اسرائیل و اردن واقع شده ‌است و انتظار می‌رود در آن تمام معیارهای زیست‌ محیطی رعایت شده باشد.

پروژه نئوم یکی از ابتکارهای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. این چشم‌انداز به دنبال آن است تا با کاستن از وابستگی این پادشاهی به نفت، اقتصاد عربستان سعودی را متنوع کند و بخش‌های خدمات عمومی را توسعه دهد.

ولیعهد عربستان سعودی پیش‌تر گفته بود که این شهر مستقل از چارچوب دولت موجود، با اتکا به مالیات و نیروی کار ویژه، و در چارچوب قوانین و نظام قضایی خود، به‌صورت خودمختار اداره خواهد شد. علاوه بر این، ربات‌ها در تامین امنیت، تدارکات و حمل‌ونقل و ترابری آن نقش مهمی دارند.

بر اساس این طرح، به‌زودی شاهد ظهور نئوم خواهیم بود. شهری با چیرگی ساز‌ه‌ای عمودی که پدیده‌ای خارق‌العاده از طراحی شهری خطی محسوب می‌شود. انرژی موردنیاز این شهر به طول ۱۷۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متر، تنها از طریق نیروی باد و خورشید تامین خواهد شد و در آن از رفت‌وآمد خودروها اثری دیده نمی‌شود. به گفته شاهزاده بن سلمان، در طراحی این شهر هنر و مهندسی در تلفیق با هم، زیبایی و راحتی را برای ساکنان آن به ارمغان خواهند آورد.

 

محمد بن سلمان در مصاحبه با دیسکاوری که روز دوشنبه پخش شد، گفت که پادشاهی عربستان سعودی از دیگر کشورها نیز خواسته است به این شیوه عمل کنند.

ولیعهد عربستان سعودی با اشاره به رشد جمعیت این کشور و ناکافی بودن زیرساخت‌های موردنیاز، گفت که برای اسکان نزدیک به ۲۰ میلیون نفری که در سال‌های آینده به جمعیت فعلی اضافه خواهند شد، باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد. از این‌رو در رقابت میان طرح‌های مختلف، سرآخر یک طرح درخشید.

بنا به پیش‌بینی‌ها، جمعیت عربستان سعودی در سال ۲۰۳۰ از ۳۳ میلیون نفر به ۵۰ تا ۵۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. او در ادامه این گفت‌وگو، تصویر روشن‌تری از شهر آرمانی نئوم ترسیم کرد و گفت: «ما با میامی رقابت می‌کنیم.»

او افزود: «در میامی هنگامی که از دفتر کار خود خارج می‌شوید، بی‌درنگ در تعطیلات‌اید و تفریحات، فرهنگ، ورزش و خرده‌فروشی‌ها کنارتان‌اند. ساکنان نئوم هم با تنها پنج دقیقه پیاده‌روی به همه امکانات دسترسی دارند.»

ولیعهد عربستان سعود هدف این شهر را فرا رفتن از آنچه در میامی شاهدیم خواند و گفت ترکیب کار و زندگی اجتماعی در میامی که برای ساکنان هیجان‌انگیز تلقی می‌شود، در شهر نئوم ابعاد بیشتری خواهد داشت.

 

آن‌طور که در وب‌سایت نئوم آمده، برای تعیین نام این شهر نخست فهرستی شامل دو هزار نام پیشنهادی تهیه شد و پس از مراحل مختلف گزینش، سرانجام «نئوم» انتخاب شد؛ نامی که به شرق یا غرب و همین‌طور فرهنگی خاص تعلق نداشته باشد تا با هویتی نسبتا خنثی و بی‌طرف، پذیرای کل جهان شود.

ولیعهد عربستان سعودی اکتبر ۲۰۱۸ در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است.

محمد بن سلمان در پاسخ به کسانی که پروژه‌های کلان عربستان سعودی را بیش از اندازه جاه‌طلبانه و دست‌نیافتنی می‌دانند، گفت: «آن‌ها می‌توانند به گمانه‌زنی‌های خود ادامه دهند و ما هم می‌توانیم ثابت کنیم که اشتباه می‌کردند».

ولیعهد عربستان سعودی اطمینان داد که نئوم پدیده‌ای نوین و خلاقانه است و روزی که ظهور کند، خود را نشان خواهد داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا