اخبار سایت

آموزش: نکاتی که هنگام خرید آیفون کارکرده باید بدانید


 اگر می‌خواهید آیفون کارکرده بخرید، باید مطمئن شوید که شرایط ظاهری و داخلی خوبی دارد و گوشی مفقودی یا سرقتی نیست. وب سایت xda-developers در گزارشی، به بررسی مواردی پرداخته که قبل از خرید یک گوشی آیفون کارکرده، باید بررسی شوند.

گوشی را روشن کنید
ابتدا باید گوشی را روشن کنید تا مطمئن شوید به درستی راه اندازی می‌شود و در قفل مالک قبلی نمانده است. اگر گوشی قفل باشد، نشانه‌ای از احتمال سرقتی بودن آن است. به فروشنده‌ای که می‌گوید شارژ باتری تمام شده است، اعتماد نکنید و اگر ادعا کرد گوشی تا زمان فروش، قفل می‌ماند، از او بخواهید که قفل گوشی را در حضور شما باز کند.

گوشی را برای آسیب فیزیکی احتمالی بررسی کنید
بدیهی‌ترین موردی که اول از همه هنگام خرید آیفون کارکرده، چک می‌کنید، احتمال وجود آسیب فیزیکی است. صفحه نمایش ترک خورده به سادگی قابل تشخیص است اما باید ظاهر گوشی را برای وجود خراش، فرورفتگی، تغییر رنگ یا هر علامت دیگری چک کنید. لنزهای دوربین را هم از نظر خراش‌های قابل مشاهده بررسی کنید.

اگر شخصا تلفن را بررسی می‌کنید، می‌توانید همه این‌ موارد را به چشم خود ببینید. اگر به صورت آنلاین با فروشنده‌ای صحبت می‌کنید، عکس از هر زاویه ای از تلفن بدون قاب، درخواست کنید. مطمئن شوید که عکس‌هایی که ارسال می‌کنند، شامل عکس‌های نزدیک یا عکس‌هایی با وضوح بالا باشد تا بتوانید برای مشاهده جزئیات دقیق زوم کنید. عیوب جزئی اشکالی ندارد و شما می‌توانید از آنها برای چانه زنی بر سر قیمت استفاده کنید. با این حال، فرورفتگی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است گوشی دچار ضربه یا افت قابل‌توجهی شده باشد که نباید نادیده گرفته شود.

احتمال سوختگی صفحه نمایش و مشکلات نور پس زمینه ال‌سی‌دی را چک کنید
سوختن صفحه زمانی است که یک تصویر، مانند لوگوی سایت، به طور دائم در صفحه می‌سوزد. این اتفاق ممکن است در گوشی‌های آیفون جدیدتر هم اتفاق بیافتد و در واقع، مشکلی است که در آیفون ۱۵ پرو مکس جدید گزارش شده بود و از آن زمان، این مشکل از طریق به‌روزرسانی iOS حل شده است. با پخش یک ویدئو، از عدم سوختگی صفحه نمایش مطمئن شوید. همین کار را برای بررسی مشکلات پس زمینه ال سی دی در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون که از صفحه نمایش سوپر رتینا ایکس دی آر استفاده نمی‌کنند، می‌توانید انجام دهید.

درباره تعمیرات گوشی سوال کنید
از فروشنده سوال کنید که آیا آیفون تاکنون تعمیر شده است یا خیر و آیا صفحه نمایش یا باتری آن تعویض شده است یا خیر. در صورت تعمیر گوشی، تعمیرکاران مستقل ممکن است از قطعات دیگری استفاده کرده باشند یا به شکلی گوشی را تعمیر کرده باشند که روی عملکرد آن تاثیر گذاشته است.

پورت شارژ را بررسی کنید
کابل شارژ را به برق بزنید تا از شارژ شدن بدون ایراد گوشی مطمئن شوید. حتی می‌توانید با خود یک پاوربانک ببرید تا این موضوع را به راحتی چک کنید. گوشی را از شارژ جدا کرده و ببینید که آیا شارژ را نگه می‌دارد یا باتری آن به سرعت خالی می‌شود. همچنین از یک هدفون سیمی استفاده کنید تا کار کردن آن را چک کنید.

رسید خرید بخواهید
ریست کردن و فروش گوشی‌های مسروقه، بسیار متداول شده است. برای اجتناب از خرید چنین دستگاهی، از فروشنده درخواست کنید قبض خرید گوشی را به شما نشان دهد.
 

شماره IMEI را چک کنید
شماره IMEI گوشی، مثل یک اثر انگشت دیجیتال برای دستگاه است و قانونی بودن آن را تائید کرده و سابقه خرید گوشی، مالکیت، مشخصات و موارد دیگر را رصد می‌کند. با چک کردن این شماره که در گوشی در بخش تنظیمات و در قسمت درباره گوشی دیده می‌شود یا در صورت وجود جعبه، پشت آن قرار دارد، از قانونی بودن دستگاه، مطمئن شوید. این شماره، کشور، شبکه دستگاه موبایل، جزئیات گارانتی، نسخه سیستم و موارد دیگر را نشان می‌دهد که می‌توانید با جزئیات ارائه شده توسط فروشنده، چک کنید.

اگر ناخواسته یک گوشی آیفون مسروقه خریداری کردید ممکن است توسط پلیس ردیابی شوید و از شما خواسته شود مدرکی ارائه کنید که از فرد دیگری خریداری کرده اند. بنابراین، بهتر است که به جای پشیمانی، مطمئن عمل کنید.

شماره سریال دومین ابزاری است که با آن می‌توانید قانونی بودن آیفون کارکرده را بررسی کنید. این شماره در قسمت درباره گوشی قابل مشاهده است و از طریق آن، می‌توانید متوجه شوید آیفون چه زمانی فعال شده و گارانتی آن چه زمانی به پایان رسیده است.

تست سخت افزاری انجام دهید
گوشی را شخصا برای بررسی سالم بودن دکمه‌های فیزیکی و تاچ صفحه امتحان کنید یا از فروشنده بخواهید این کار را در مکالمه تصویری انجام دهد. سپس با استفاده از تمام حرکات متداول مانند ضربه زدن، تند کشیدن، و بزرگنمایی و زوم، در داخل گوشی بگردید. به وب‌سایت‌ها بروید. فروشگاه اپ استور را باز کنید. نقشه را چک کرده و به مرکز کنترل نگاه کنید و برنامه‌های تصادفی را انتخاب کنید تا میزان سرعت و کارآمدی آن را بسنجید.

دوربین را امتحان کنید
دوربین‌ها برای تلفن‌های هوشمند مهم هستند و از این رو باید مطمئن شوید که هنوز به درستی کار می‌کنند. اگر دوربین‌های گوشی در فروشگاه‌های غیرمجاز تعمیر شده باشند، ممکن است دارای قطعات غیراصلی دوربین باشد. از فروشنده بخواهید چند عکس بگیرد و برای شما بفرستد یا خودتان چند عکس بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید کیفیت عکس‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی مانند تیرگی یا ترک در لنز وجود ندارد. با استفاده از هر دو دوربین جلو و پشت گوشی،  عکس بگیرید.

بلندگوهای گوشی را چک کنید
حتی اگر آیفون از آب خوردگی، جان سالم به در ببرد و به نظر خوب کار کند، ممکن است بلندگوهای آن آسیب دیده باشند. بلندگوهای آیفون به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکل شوند. بررسی این که بلندگوها با صدای کامل و کمتر کار می‌کنند قبل از خرید یک آیفون دست دوم مهم است. موسیقی یا ویدیو را پخش کنید و بلندگوها را در حالت بلندترین صدا قرار دهید.

همچنین، با تلفن تماس بگیرید تا بتوانید بررسی کنید که هیچ مشکل قابل توجهی وجود ندارد. حتی اگر گوشی مورد نظر، سیم‌کارت فعال ندارد، می‌توانید از فروشنده بخواهید آن را به وای فای یا یک هات اسپات شخصی وصل کند و اگر از راه دور درباره خرید صحبت می‌کنید، با استفاده از یک برنامه مکالمه اینترنتی، تماس بگیرید.

میکروفون‌ها را تست کنید
میکروفون هم به اندازه بلندگو اهمیت دارد. اگر میکروفون به درستی کار نکند، نمی‌توانید تماس تلفنی راحتی بگیرد، ویدئو ضبط کنید یا صدا را بشنوید. از فروشنده بخواهید با گوشی، صدایی را ضبط کرده و سپس برای شما پخش کند.

سلامت باتری را چک کنید
علاوه بر بررسی تعمیرات باتری و چک کردن شارژ شدن درست گوشی، سلامت باتری را در منوی تنظیمات چک کنید. به بخش تنظیمات، باتری و سلامت باتری بروید که به شما می‌گوید ظرفیت آن چقدر است. می‌توانید تعداد دفعات شارژ گوشی را هم مشاهده کنید. باتری گوشی به مرور زمان ضعیف می‌شود و به اندازه گوشی نو، شارژ آن دوام ندارد. در گوشیهای آیفون که با نسخه iOS ۱۵.۵ و جدیدتر از آن کار می‌کنند، می‌توانید مشاهده کنید که آیا باتری تعمیر یا تعویض شده است.

در بخش درباره گوشی زیر شماره سریال، می توانید بخش تاریخچه قطعات و سرویس را مشاهده کنید. این بخش نشان می‌دهد که آیا قطعات اصل در گوشی وجود دارد یا با قطعات دیگری تعویض شده اند. برای مدل‌های جدید آیفون ۱۵، تاریخ تولید باتری، نخستین باری که استفاده شده و تعداد دفعات شارژ آن در قسمت درباره گوشی، قابل مشاهده شده است.

دقت کنید
شاید این همه درخواست از فروشنده عجیب باشد اما کسی که ریسک خرید دستگاه‌های الکترونیکی کارکرده را می‌داند، از عمل به درخواست‌های شما، شکایتی نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا