دانش و علم

راه‌اندازی مرکز ملی گرافن در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، نشست فرماندهان بسیج کارکنان دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی با حضور دکتر حسن زمانیان؛ معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و سرهنگ نصیرزاده؛ فرمانده مرکز مقاومت بسیج کارکنان وزارت علوم و دانشگاه‌ها برگزار شد.

دکتر حسن زمانیان در این نشست، با بیان این‌که مقام معظم رهبری پیش‌قراول تفکر بسیجی و این فرهنگ مقدس هستند، گفت: وجود مقام معظم رهبری ما را با سایر کشورهای اسلامی در دنیا متمایز کرده است و ما باید به عنوان بسیجیان مخلص، قدردان حضور ایشان باشیم.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید طهرانی مقدم، خاطر نشان کرد: ما پیش از این از شهید چمران به عنوان یک بسیجی نمونه در وزارت علوم یاد می‌کردیم و روزی را به عنوان بسیج اساتید برای بزرگداشت رشادت‌های شهید چمران داریم. اگر امروز همه ما در امنیت زندگی می‌کنیم و دست برتر را در دنیا داریم به خاطر وجود بسیجیان مثل شهید طهرانی مقدم و داشتن قدرت موشکی کشور است.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان این‌که این سردار شهید اسلام توانست تحول بزرگی در قدرت نظامی ایران ایجاد کند، گفت: با تلاش‌های ایشان ما به موشک هایپرسونیک رسیدیم.

وی درباره رشادت‌های بسیجیان غزه، اظهار کرد: این‌ها واقعاً بسیجی هستند و بار اصلی جنگ بر روی دوش بسیجیان مخلصی است که چیزی جز خدا و اسلام در نظر ندارند.

زمانیان با تاکید بر این‌که هر کس می‌خواهد با آمریکا مبارزه کند، باید کار کند و با کار دفاع کند گفت: یک بسیجی خوب در محیط اداری باید از هر نظر الگو باشد؛ از نظر مردم‌داری، خدمت به مردم و انجام کار در درجه اول. اگر من عنوان بسیجی را یدک بکشم و از زیر کار دربروم، این خیانت به بسیج است.

وی افزود: به ندرت افرادی هستند که پشت این عنوان پنهان می‌شوند که سختی نکشند. محیط این را می‌فهمد و این آسیب به بسیج است. بسیجی در هر زمینه‌ای باید الگو و نفر اول باشد. اگر کسی بسیجی است، ولایتمدار و اصول‌گرا است، باید بیشتر از دیگران کار کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مسئله فلسطین و غزه گفت: هر انسان آزاده‌ای با نگاه به وضعیت فلسطین و دیدن این همه ظلم و جنایت و وحشی‌گری ممکن است از ناراحتی دق کند. این شیاطین به هیچ چیز پایبند نیستند و در اوج وحشی‌گری قرار دارند. این‌ها حقوق بشر را به عنوان یک ابزار می‌شناسند که دیگران را تحت فشار قرار دهند. صهیونیست‌ها و اربابان آن‌ها در آمریکا به هیچ اصول و ارزش انسانی پایبند نیستند.

وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا از بریدن سر کودک اسرائیلی صحبت می‌کند و بعد از فاش شدن این دروغ، بدون هیچ عذرخواهی و ابراز ندامتی، مجدد از اسرائیل حمایت می‌کنند و در برابر پرپر شدن کودکان فلسطینی کوچک‌ترین واکنشی نشان نمی‌دهند. البته ملت‌های دنیا این موضوع را فهمیده‌اند و راهپیمایی‌هایی که در دنیا انجام می‌شود، به خوبی نشان می‌دهد که دست این‌ها رو شده است و انشالله پیروزی غزه محقق می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در راس وزارت علوم، یک وزیر بسیجی قرار دارد، گفت: وزیر علوم با همت و پیگیری و تمام برای ورود حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها به حوزه آموزش عالی تلاش می‌کند ولی در برخی قسمت‌ها هنوز یک سری مشکلات وجود دارد و این روند کند است. وزیر دستوراتی در این زمینه می‌دهند و پیگیری‌های انجام می‌دهند ولی برخی افراد نه تعمداً بلکه نادانسته موانعی ایجاد می‌کنند که این روند کند شده است.

وی افزود: تاکنون نیمی از دوران دولت مردمی سیزدهم گذشته ولی در این موضوع هنوز موفق نشده‌ایم. همچنین ما در جذب کارمندان نیز مشکلاتی داریم. چرا که ردیف‌های استخدامی بسته شده است و ما دچار مشکلاتی در جذب نیرو شده‌ایم. ما در تزریق نیرو به بدنه وزارت علوم این مشکلات را داریم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مورد تعداد نیروهای هیات‌علمی سازمان گفت: در ابتدای شروع خدمت من در سازمان، ما ۱۰۰ هیات‌عملی داشتیم. سال گذشته برای جذب ۶۱ عضو هیات‌علمی اقدام کردیم تا به مجموعه اضافه شوند. تا جایی که معیارهای ما اجازه داده، شرط اول جذب نیروهای ما وابستگی به انقلاب، ولایتمداری و اعتقاد به ولایت فقیه بوده است. امسال نیز ۱۲۰ نفر اضافه می‌کنیم و این روند را تا ۱۰۰۰ نفر برای خدمت به نظام ادامه خواهیم داد.

وی با تاکید بر این ‌که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پیشران تحقیق و توسعه منجر به محصول و رفع مشکل در کشور است، خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های ما پژوهش انجام می‌شود ولی بسیاری از آن‌ها تبدیل به مقاله و بایگانی می‌شود. ولی ما در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به پژوهش‌هایی که تبدیل به محصول نشود و مسئله‌ای از کشور را حل نکند، بها نمی‌دهیم. چرا که در این سازمان، هر پژوهشی باید منجر به یک دستاورد ملموس شود.

زمانیان با بیان این‌که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ۹ پژوهشکده و حدود ۲۰۰ واحد فناور وجود دارد؛ گفت: پژوهشکده‌های ما کار تحقیق و توسعه را تا TRL۴ و تولید دانش فنی انجام می‌دهند و پس از آن، این دانش فنی به واحدهای فناور واگذار می‌شود و در واحدهای فناور دانش فنی به محصول تبدیل می‌شود.

معاون وزیر علوم درباره عملکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در رفع مشکلات کلان کشور توضیح داد: ما در سازمان تعداد زیادی پروژه کلان داریم که همه آن‌ها کاربردی هستند. برای مثال؛ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اولین مرکزی است که دانش فنی ساخت ماهواره را بومی کرده است. اولین ماهواره ما ماهواره مصباح نام داشت. این مسیر را ادامه دادیم و در هر حال حاضر بر روی ماهواره‌ای برای پیش‌بینی زلزله فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ماهواره پیش‌بینی زلزله در مرز دانش قرار دارد؛ گفت: هیچ کشوری در دنیا در این زمینه از ما جلوتر نیست. ۱۳ زیر پروژه این ماهواره در حال مطالعه و انجام است و انشالله بتوانیم این شاهکار علم و فناوری را کامل کنیم.

زمانیان با اشاره به ساخت اولین دستگاه همودیالیز توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: تنها نمونه از این دستگاه، در این سازمان ساخته و بومی شده است و ما به کشورهای خارجی این دستگاه را صادر کرده‌ایم. در حال حاضر نیز نسل ششم دستگاه همودیالیز در حال ساخت است.

وی ادامه داد: نسل ششم این دستگاه، همودیالیز پرتابل و قابل حمل است که فرد می‌تواند هنگام کار، رانندگی، مسافرت و در خانه بتواند این کار پزشکی را انجام دهد. زیر پروژه‌های این طرح شروع شده است و انشالله به محصول نهایی دست پیدا خواهیم کرد.

زمانیان به راه‌اندازی مرکز ملی گرافن در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد و گفت: گرافن معجزه قرن و اولین ماده دوبعدی است که بشر شناسایی کرده است. آینده صنعت دنیا، گرافن است و این ماده علاوه بر پزشکی، در الکترونیک، سنسورها و سلول‌های خورشیدی، در تصفیه آب نیز کاربرد دارد. در روش‌های معمول به ازای هر سانتی‌متر مربع در ۲۴ ساعت، یک صدم تا پنج صدم لیتر آب را در یک روز می‌توانیم تصفیه کنیم ولی با استفاده از گرافن این میزان به ۶۶ اینچ در روز می‌رسد.

وی همچنین به راه‌اندازی مرکز تحقیقات سوخت پاک هیدروژن در سازمان اشاره کرد و توضیح داد: مصرف سوخت‌های فسیلی مشکلات زیادی از جمله تغییرات آب و هوایی، آلودگی، گرم شدن زمین و … را به همراه دارند. به همین دلیل کشورهای پیشرفته به سمت تولید سوخت پاک هیدروژن رفته‌اند. کشورهایی که مثل ما ذخایر هیدروکربنی دارند، در این زمینه موفق‌تر هستند. به همین دلیل ما در سازمان این پروژه را آغاز کردیم.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خاطر نشان کرد: در این سازمان در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت دفاعی، پزشکی، میکروالکترونیک، کوانتوم، هوش مصنوعی، امنیت فضایی و … فعالیت‌هایی در دست انجام است.

وی با تاکید بر این‌که دشمن جوانان ما را ناامید می‌کند، گفت: ما باید دستاوردهای خود را به خوبی به جوانان معرفی کنیم. جوان ما خام و مسموم شده است که یاد دوران رضا شاه می‌کند. این از ضعف ماست که دستاوردهای انقلاب اسلامی را معرفی نکرده‌ایم.

در پایان این مراسم دکتر جعفر جعفری به عنوان فرمانده جدید بسیج کارکنان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی معرفی و از زحمات دکتر حسن رهنما فرمانده سابق بسیج کارکنان سازمان، قدردانی شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا