اخبار سایت

افزایش امید به زندگی با تغییر در سبک زندگی


مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تغییر به‌سمت رژیم غذایی سالم‌تر – و پایبندی به آن – می‌تواند تقریبا یک دهه به عمر افراد میانسال بیفزاید.

در این پژوهش که پیش‌تر در هفته جاری در نشریه نیچر فود منتشر شد، داده‌های سلامت نزدیک به نیم میلیون نفر از ساکنان بریتانیا که عادت غذایی‌ آن‌ها به‌عنوان بخشی از مطالعه بانک‌زیستی بایوبنک بریتانیا ثبت شده بود بررسی شد.

پژوهشگران ۴۶۷ هزار و ۳۵۴ شرکت‌کننده را براساس عادات غذایی‌ آن‌ها گروه‌بندی کرده و چگونگی تغییر این عادت‌ها را در طول زمان مشاهده کردند.

شرکت‌کنندگان در دسته‌های افرادی با رژیم معمولی و ناسالم، یا افرادی که غذای دریافتی آن‌ها با راهنمای ایت‌ول (Eatwell Guide) (برنامه راهنمای تغذیه که سازمان ملی سلامت بریتانیا ارائه کرده است) مطابقت داشت، و افرادی که رژیم غذایی‌ آن‌ها با چیزی که پژوهشگران به آن «رژیم غذایی طول عمر» می‌گفتند گروه‌بندی شدند.

اکنون امید به زندگی در بدو تولد برای زنان بریتانیا حدود ۸۴ سال و برای مردان ۸۰ سال است.

این مطالعه با درنظر گرفتن سایر عوامل موثر نظیر سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت بدنی نشان داد که امید به زندگی مردان و زنان ۴۰ ساله‌ای که رژیم غذایی آن‌ها از ناسالم به خوردن غذاهای سالم‌تر تغییر کرده است و به آن پایبند بوده‌اند، تقریبا ۹ تا ۱۰ سال افزایش یافته است.  

دانشمندان، از‌جمله از دانشگاه برگن نروژ نوشتند: «در این مطالعه، با استفاده از داده‌های گروهی جمعیت-محور آینده‌نگر از بانک‌زیستی بریتانیا نشان دادیم که تغییر پایدار رژیم غذایی از الگوهای غذایی ناسالم به توصیه‌های غذایی راهنمای ایت‌ول، امید به زندگی مردان ۴۰ ساله را به میزان ۸.۹ و ۸.۶ سال افزایش داده است.»
 

آن‌ها افزودند: «در همین جمعیت، تغییر پایدار رژیم غذایی از ناسالم به الگوهای غذایی مرتبط با طول عمر، امید به زندگی را در مردان و زنان به ترتیب ۱۰.۸ و ۱۰.۴ سال افزایش داده است.»‌

به گفته این پژوهشگران، طولانی‌ترین افزایش امید به زندگی در آن‌هایی حاصل شده است که رژیم غذایی خود را تغییر داده‌اند و به سمت مصرف بیشتر غلات کامل، آجیل، میوه‌ها و مصرف کمتر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و گوشت رفته‌اند.

افزایش امید به زندگی در افرادی که در ابتدا رژیم غذایی معمولی داشتند و بعدا آن را به عادت غذایی سالم‌تری تغییر دادند کمتر بود.  

پژوهشگران این‌طور توضیح دادند: «هرقدر تغییرات ایجاد شده به سمت الگوهای غذایی سالم‌تر بیشتر باشد، امید به زندگی بیشتر می‌شود.»‌

گویا در زمانی که تغییر رژیم غذایی در سنین بالاتر آغاز شد، افزایش امید به زندگی کمتر بود، با این حال، دانشمندان می‌گویند که حتی همین نیز مهم است.

مثلا به گفته آن‌ها، حتی یک فرد ۷۰ ساله نیز در صورت تغییر پایدار رژیم غذایی خود می‌تواند امید به زندگی خود را تا ۴ یا ۵ سال افزایش دهد.

این جدیدترین یافته‌ها شرح می‌دهد که اقدام‌های دولت، مثل مالیات مواد غذایی سلامت‌محور، بهبود محیط‌های غذایی مدارس و محل کار، و همچنین یارانه برای کاهش هزینه غذاهای سالم می‌تواند به بهبود سلامت مردم بریتانیا کمک کند.

پژوهشگران در ادامه گفتند: «تدابیر سیاستی این‌چنینی، با برآوردهای به‌روز درمورد دستاوردهای احتمالی امید به زندگی که در این مقاله ارائه کردیم، به استقرار منابع برای بهبود الگوهای تغذیه سالم در کل جمعیت کمک می‌کند.»

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا