اخبار سایت

فناوری شیشه‌های هوشمند Zeiss با دوربین شفاف در وسط پنجره!


 زایس، غول صنعت اپتیک آلمان هفته آینده به نمایشگاه سی‌ای‌اس (CES) می‌رود تا فناوری شیشه هوشمند چند منظوره خود را به نمایش بگذارد. این فناوری می‌تواند محتوای «هولوگرافیک» و واقعیت افزوده را روی سطح شفاف اجرا کند. یعنی حتی روی پنجره خانه‌ها و شیشه اتومبیل‌ها.

زایس برای اولین بار این از این فناوری در اوایل سال ۲۰۱۹ پرده برداشت و تا سال گذشته برای استفاده در نمایشگرهای واقعیت افزوده (HUD) در کابین هواپیما آماده شده بود. این شرکت در ۲۰۲۳ برنامه‌های خود برای حرکت به سمت اجرای برنامه‌های کاربردی در خودرو را معرفی کرد و اکنون در تلاش برای تولید انبوه چیزی است که معاون این شرکت، رومن کلاندینست، آن را «لحظه گوتنبرگی برای هولوگرافی» می‌نامد.

این فناوری حول یک لایه پلیمری نازک ساخته شده است که می‌تواند هر سطح شیشه‌ای (پنجره‌های ساختمان‌ها، صفحه‌های شفاف، پنجره‌های کناری وسایل نقلیه) را به صفحه‌ای برای ارتباطات تبدیل کند. این شرکت می‌گوید که این فناوری بیش از ۹۲ درصد شفافیت ارائه می‌دهد.

 

در این فناوری نیازی به سوراخ یا بریدگی برای قرار دادن سنسور یا دوربین نیست. دوربین‌ها می‌توانند حتی در وسط نمایشگر قرار بگیرند که تنها تصویری حداقلی بر درخشندگی بازتولید تصویر دارند. زایس می‌گوید که می‌توان این فناوری برای جمع‌آوری داده‌های محیطی مثل آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش نیز توسعه داد.

در این فناوری زایس، سوئیچ‌های شناور حرکات و یا دستورهای صوتی را که برای کنترل عناصر هولوگرافیک به کار گرفته می‌شود، در سطحی صاف در اتومبیل یا خانه هوشمند، فعال می‌کنند. لایه میکرواپتیکی سطوح شیشه‌ای می‌تواند نور خورشید را جمع و آن را به یک سلول خورشیدی پنهان هدایت کند و به این طریق، انرژی تولید شود.

نمایشگاه سی‌ای‌اس یک نمایشگاه فناوری در حوزه لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، گجت‌ها، موبایل، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و… است که ژانویه هر سال، در لاس وگاس امریکا برگزار می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا