اخبار سایت

جانوری عجیب که تنها در دهانه آتشفشانی در ژاپن یافت می‌شود!


دهانه سومیسو یک آتشفشان فعال هیدروترمال به پهنای ۱۰ کیلومتر است که در کنار زنجیره‌ای از آتشفشان‌ها در نزدیکی سواحل ژاپن قرار دارد و به حلقه آتش معروف است. 

اخیرا ژاپنی‌ها در این منطقه با گونه‌ای خاص از عروس‌های دریایی مواجه شدند که بدن نیمه‌شفاف آن و جسمی صلیب‌مانند و قرمز در شکم آن جلب توجه می‌کند.

این عروس دریایی نادر که فقط در دهانه آتشفشانی سومیسو یافت می‌شود «مدوسای سنت جورج» نام گرفته و تاکنون تنها دو نمونه از این عروس ۱۰ سانتی‌متری دیده شده است. این عروس اولین‌بار در سال ۲۰۰۲ حین غواصی در اعماق کالدرا سومیسو رویت شد اما در آن زمان اطلاعاتی از آن در دست نبود.

در آن زمان به دلیل اینکه احتمال جهش‌یافته بودن گونه‌ای شناخته‌شده وجود داشت، امکان توصیف گونه‌ای جدید از روی یک نمونه از سوی آژانس علوم و فناوری دریایی زمین ژاپن (JAMSTEC)، وجود نداشت.

 

اما در نوبت دوم که این عروس شناسایی و رویت شد، فیلم آن توسط غواصان گرفته شد و اینبار به عنوان گونه‌ای جدید و تازه‌کشف‌شده ثبت شد.

صلیب غیرمعمول دیده شده در بدن این جانور، در واقع معده این عروس دریایی است. این رنگ به عروس دریایی کمک می‌کند تا از خود مراقبت کند مخصوصا زمانی که غذا می‌خورد.

به دلیل ویژگی‌های غیرمعمول این عروس دریایی، محققان بر این باورند که S. Pagesi ممکن است دارای نوعی سم باشد که قبلاً دیده نشده بود و می‌تواند در مباحث ژنتیکی و داروها استفاده شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا