فناوری های نوین

یک سوم زمین در تیر رس چین قرار گرفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازساوث چاینا مورنینگ پست، طبق اطلاعات سازمان علوم و فناوری هوافضای چین(CASC)، ماهواره Lusi Tance۴ همراه یک موشک لانگ مارچ ۳b روز یکشنبه به مدار زمین پرتاب شد.

پیش بینی می شود این ماهواره به ارتفاع بسیار بالایی یعنی حدود ۳۶ هزار کیلومتری زمین برود و به طور مداوم منطقه آسیا-اقیانوسیه را با وضوح ۲۰ متر رصد کند.

CASCاعلام کرد ماهواره Ludi Tance در تمام مدت روز و شرایط آب و هوایی چین و حوزه های اطراف آن فعال می ماند تا هرگونه زلزله را رصد کند و قابلیت پیشگیری از بلایای طبیعی و عملیات نجات و امداد را بهبود بخشد.

همچنین از این ماهواره برای پاسخ به کاربردهای مورد نیاز بخش هایی مانند اقیانوس شناسی، وضعیت آب وهوا، کشاورزی، جنگلداری و غیره استفاده می شود.

برخلاف ماهواره حسگر از راه دور که در طول موج نور مادون سرخ نزدیک فعالیت می کنند، ماهواره های SAR از امواج مایکروویو برای ارسال سیگنال جهت خلق تصویر استفاده می کند. در حقیقت این ماهواره پالس های انرژی را به زمین می فرستد و مدت زمان بازگشت آنها را اندازه می گیرد.

از آنجا که این دسته ماهواره ها می توانند به ابرها، مه و تاریکی نفوذ کنند تا تصاویری در شب و روز به دست آورند، چند کشور از آنها برای رصد زلزله، سیل، جنگل زدایی، نشت لکه های نفتی و همچنین نظارت نظامی استفاده می کنند.

در اوایل ۲۰۲۲ میلادی چین دو ماهواره Ludi Tance۱-۰۱ را به مدار ۶۰۰ کیلومتری زمین فرستاد تا رویدادهای زمین شناختی مانند زلزله را نظارت کند.

هریک از این ماهواره ها ۳.۲ تن وزن دارد و مجهز به محموله SAR است.

پرتاب ماهواره جدید این مجموعه در راستای طرح توسعه بلند مدت ۲۰۱۵-۲۵ میلادی چین برای ایجاد زیرساخت فضایی غیرنظامی است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا