فناوری های نوین

افزایش همکاری‌های علمی و فناوری ایران و عربستان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری در جریان بازدید عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان از آی هیت در نشستی مشترک با امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری بر افزایش سطح همکاری‌های دو کشور و تنوع‌بخشی به زمینه های همکاری به ویژه در حوزه های علمی و فناوری تاکید ویژه‌ای شد.

همچنین، مقرر شد تا حوزه های اولویت دار برای مشارکت دو کشور تعیین و متناسب با این اولویت ها در بخش های توسعه فناوری و پروژه های اقتصادی دانش بنیان، برنامه های مشترک تعریف شود.

از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت، معرفی نهاد متناظر معاونت علمی در عربستان برای کلید زدن تعاملات بود تا اولویت ها و حوزه های علاقه مندی مشترک مشخص شده و برمبنای آن حوزه ها تعاملات صورت بگیرد. همچنین، برگزاری نشست متخصصان جوان دو کشور به این صورت که یک برنامه با حضور متخصصان جوان ایرانی -عربستانی در ایران و یک نشست هم در عربستان برای افزایش زمینه های همکاری مشترک شناسایی شود.

نکته ای طرفین در این نشست بر آن متفق القول بودند، عدم شناخت دو کشور از توانمندی های علم و فناوری یکدیگر بود و به همین دلیل بر این باور بودند تا این شناخت حاصل نشود، نمی توان پروژه مشخصی را تعریف کرد، از این رو، نشست متخصصان جوان را فتح بابی در این خصوص(آشنایی با دستاوردهای فناورانه طرفین) قلمداد کردند.

بحث تبادل هیات های بلند پایه در حوزه علم و فناوری، محدود نکردن روابط به تعاملات سیاسی، بسنده نکردن به تفاهمات و توافقات در پیشبرد برنامه ها و حضور در رویدادهای فناورانه دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مشترک مورد تاکید قرار گرفت. رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم، برای حضور در این رویدادها اعلام آمادگی و از طرف عربستانی برای حضور در رویداد اینوتکس دعوت کرد.

گفتنی است یکی از بحث های مدنظر طرف عربستانی، سند ۲۰۳۰ توسعه عربستان بود و پیشنهاد سفیر این بود که آن سند مبنای همکاری قرار گیرد چراکه که افق های آینده عربستان در آن ذکر شده است. از این رو، مقرر شد، در گام بعد، گفت وگوی مجازی بین نهاد متناظر در عربستان و معاونت علمی شکل بگیرد و برنامه های بعدی تعریف شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا