فناوری های نوین

باتری هسته ای تا ۵۰ سال برق تولید می‌کند!



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، موبایل، لپ تاپ، هدفون، ساعت هوشمند، تبلت همگی به شارژ روزانه نیاز دارند. بسیاری از افراد نیز هنگامیکه دستگاهشان را شارژ نکرده باشند با چالش روبرو می شوند.

در این میان با وجود پیشرفت هایی مانند فناوری های شارژی سریع و قانون اتحادیه اروپا برای پورت شارژ یکسان در همه دستگاه ها، این مشکل همچنان باقی است. اکنون یک استارت آپ چینی باتری جدیدی ابداع کرده که می تواند بدون نیاز به شارژ یا فرایندهای نگهداری برای ۵۰ سال برق تولید کند. شرکت «بتاولت»(Betavolt) این باتری را ساخته است. جالب آنکه این باتری هسته ای است و شرکت توانسته ۶۳ ایزوتوپ هسته ای را در یک باتری کوچک تر از سکه بگنجاند.

باتری هسته ای بتاولت هم اکنون ۱۰۰ میکرووات در ۳ ولت تولید می کند و ابعاد آن ۱۵ در ۱۵ در ۵ میلیمتر مربع است. هرچند هدف اصلی شرکت دستیابی به بازده یک وات برق تا ۲۰۲۵ میلادی است. این فناوری از انرژی حاصل از ایزوتوپ های در حال فروپاشی بهره می برد. این کانسپت در قرن بیستم توسه یافت. باتری‌های گرما هسته‌ای پیشین که در فضاپیماها، سیستم‌های زیر آب و ایستگاه‌های علمی از راه دور استفاده می‌شد، با چالش‌های مربوط به هزینه و اندازه مواجه بودند.

شرکت سازنده مدعی باتری هسته ای هم اکنون در مرحله آزمایش است و بتاولت تصمیم دارد تولید انبوه را به زودی آغاز کند.

ایده آیفونی که هیچ گاه خاموش نمی شودو همیشه شارژ دارد، خارق العاده به نظر می رسد. اما در حال حاضر باید با احتیاط عمل کرد زیرا حمل کردن یک باتری هسته ای ریسک های زیادی دربر دارد. بنابراین تولید انبوه چنین ابزاری در حال حاضر بسیار زمان بر به نظر می رسد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا