فناوری اطلاعات

انتقاد ۲ شرکت آلمانی از قانون داده اتحادیه اروپا



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کشورهای اروپایی و قانونگذاران اتحادیه اروپا مشغول بررسی جزئیات «قانون داده»(Data Act) هستند که سال گذشته از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد شد و ممکن است امسال تصویب شود.

پیش نویس قانون مذکور داده های شرکتی و مصرف کنندگان اتحادیه اروپا را در بر می گیرد و بخشی از مجموعه قوانینی است که با هدف کنترل قدرت شرکت های بزرگ فناوری آمریکا ارائه شده و به این منطقه کمک می کند به اهداف خود در حوزه دیجیتال و حفظ محیط زیست دست یابد.

شرکت های آمریکایی گله دارند که لایحه مذکور بسیار محدود کننده است اما همتایان آلمانی شان مدعی هستند که چنین قانونی شرکت ها را ملزم به اشتراک گذاری داده ها با طرف های ثالث برای ارائه خدمات پس از فروش یا سایر خدمات مبتنی بر داده می کند و در نتیجه می تواند اسرار تجاری را به خطر بیندازد.

۲ شرکت آلمانی در نامه ای مشترک به اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا، مارگارت وستاگر کمیسر رقابت منطقه و تیری برتون کمیسیونر اروپا در امور بازارهای داخلی، نوشته اند: چنین قانونی با الزام به اشتراک گذاری اطلاعات (از جمله داده های مربوط به دانش خاص و طراحی) قدرت رقابت در اروپا را تضعیف می کند.

در بخش دیگری از نامه آنها آمده است: این امر به طور موثر به معنای آن است که شرکت های اتحادیه اروپا باید داده هایشان را برای رقبای طرف ثالث فاش کنند، به خصوص عده ای که در اروپا فعالیت نمی کنند و در نتیجه اقدامات حمایتی «قانون داده» درباره آنها تاثیری نخواهد داشت.

نامه مذکور خواستار آن شده تا مقررات طوری تنظیم شوند که شرکت ها بتوانند درخواست اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به اسرار تجاری، امنیت سایبری، سلامت و ایمنی را که در خطر هستند، رد کنند. همچنین گستره دستگاه هایی که در این قانون گنجانده می شوند نیز نباید وسیع باشد.

این شرکت ها در خصوص قوانینی که به مشتریان اجازه می دهد تامین کننده سرویس های ابری خود را تغییر دهند، معتقدند که قانون باید به مشتریان و تهیه کنندگان سرویس اجازه دهد با آزادی کامل روی قراردادهایی توافق کنند که برای هر دو طرف تجاری کارآمد باشد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا