فناوری های نوین

رویداد برترین‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی فردا برگزار می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، جواد مشایخ گفت: قصد داریم توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف اقتصادی را در قالب رویداد نمادیران (نمایشگاه ملی اقتصاد دانش بنیان ایران) به نمایش بگذاریم. اولین دوره این رویداد، فردا با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی برگزار می شود که طی آن حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان برتر فعال در حوزه غذا و کشاورزی حضور و مشارکت دارند. همچنین، رونمایی از چند محصول جدید دانش بنیان در حوزه کشاورزی از دیگر برنامه های این رویداد است.

وی در خصوص هدف برگزاری رویداد خاطرنشان کرد: معاونت علمی در دوره جدید بر حوزه‌های جدیدی تمرکز دارد که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان است. برای همین تلاش می‌کنیم در رویداد نمادیران (نمایشگاه ملی اقتصاد دانش‌بنیان ایران) فعالیت‌های صورت‌ گرفته در معاونت علمی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را توضیح و ترویج‌ دهیم و همچنین، نمونه‌ای از پروژه‌های موفق انجام‌شده در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و ابزارهایی که معاونت علمی برای این مهم طراحی کرده و در حال اجرای آن است را توضیح دهیم. از این رو، هدف از برگزاری چنین رویدادهایی، وصل کردن شرکت های دانش بنیان به بخش های مهم اقتصادی مانند حوزه غذا و کشاورزی و رفع مشکلات احتمالی آنها مانند مجوزها و بحث نفوذ به بازار است.

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی را برای همه ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان در دست اجرا داریم و مقرر شده است که هر یک از وزارت خانه ها در تعامل با ستاد مربوط، کار برگزاری این رویدادها را پیش ببرند. حمل و نقل، سلامت، انرژی و ورزش از جمله حوزه هایی هستند که مذاکرات آنها صورت گرفته و برنامه ریزی و تدارکات لازم برای برگزاری رویدادشان در دست انجام است.

مشایخ با بیان اینکه زمانی می توانیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور پیاده سازی کنیم که علاوه بر توجه به بخش های نوظهور اقتصاد، به بخش های سنتی اقتصاد هم توجه کنیم، تصریح کرد: ما در معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در تلاش هستیم تا فناوری و نوآوری را در بخش های سنتی اقتصاد هم رسوخ و نفوذ دهیم. حوزه هایی مثل کشاورزی، امنیت غذایی، سلامت، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی از حوزه هایی هستند که مسائل انباشته شده زیادی دارند و بنابراین از بازار خوبی هم برخوردار هستند و دانش بنیان های ما بایستی این بازار را هدف قرار دهند و ما هم بازار شرکت های دانش بنیان را از این مسیر توسعه دهیم.

مشایخ ادامه داد: ایران، اغلب به عنوان کشوری با اقتصاد سنتی شناخته می‌شود؛ بدین معنا که اغلب اقتصاد ما با نفت، زعفران، پسته و فرش گره می‌خورد اما ما در نمادیران می‌کوشیم تا ضمن حفظ اقتصاد سنتی، یک نمادسازی انجام دهیم. نماد امروز ایران در کنار محصولات سنتی گذشته، محصولات فناورانه‌ای است که راه به اقتصاد پیدا کرده است. تصویری که معمولا از کارکردهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد، عمدتا ناظر بر کارکردهای توسعه فناوری، نمونه‌سازی و … است اما ما در «نمادیران» در صدد این هستیم که فعالیت‌های معاونت را به اقتصاد کشور گره بزنیم و اثرگذاری این اقدامات و دستاوردهای فناورانه را بر کیفیت زندگی مردم، کاهش ارزبری، مقاوم‌سازی اقتصادی، مقابله تحریم و … نشان دهیم.

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه در گذشته های دور، ایران در عرصه بین المللی با عنوان «ایران فرهنگی» شناخته می‌شد و از یک زمانی به بعد این نماد تغییر یافت و ایران، چهره ای نفتی به خود گرفت، خاطرنشان کرد: «ایران دانش‌بنیان» نمادسازی‌ای است که ما در نمادیران دنبال می‌کنیم و در عرصه‌های اقتصادی نمونه‌های مختلفی داریم که نشان می‌دهد اقتصاد ما در حال حرکت به سمت دانش بنیان شدن است و دستاوردهای ما در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و انرژی شاهدی بر این مدعا است. یکی از مهم‎ترین دغدغه‌های ما، امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تسریع سرعت نفوذ فناوری در این بخش ها و افزایش بهره وری و نوآوری است تا از رهگذار آن به سمت یک اقتصاد دانش محور حرکت کنیم، وقتی بتوانیم این تصویر را در سطح ملی ایجاد کنیم. تصویری که از ایران در سطح بین المللی ایجاد می شود، قطعا تصویر مطلوب تر و بهتری خواهد بود.

وی در پایان به ابزارهایی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به کار گرفته‌ است، اشاره کرد و اظهار داشت: این ابزارها، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که از آن جمله، می‌توان به ابزار «تولید بار اول» اشاره‌ کرد. در این شیوه، ما تشریفات مناقصه را برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای اولین‌بار، ساخت یک محصول را در دستور کار دارند، حذف می‌کنیم. در واقع، این ابزار، یک ابزار حمایتی است تا با استفاده از آن شرکت‌های دانش‌بنیان در روال های بوروکراتیک مناقصه گیر نکنند و بتوانند به صورت تسهیل‌شده‌ای با شرکت‌های دولتی قرارداد کاری خود را منعقد کنند.

دومین ابزار، بحث «طرح‌های کلان» است، در این شیوه، یک توانمندی فنی به یک تقاضای بهره‌بردار وصل می‌شود و معاونت علمی هم از آن حمایت مالی می‌کند. اینها عمدتا طرح هایی هستند که منابع مالی قابل توجهی نیاز دارند و یک دستگاه شاید به تنهایی نتواند از عهده آن بربیاید؛ لذا ما آنها را در قالب طرح های کلان در معاونت علمی، مورد حمایت قرار می دهیم. از دیگر ابزارها نیز می‌توان به ارائه تسهیلات بانکی به پروژه‌های اولویت دار اشاره‌کرد؛ برای مثال، تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری و …. از جمله این اقدامات است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا