اخبار سایت

آمریکا اپل را به انحصاری کردن بازار متهم کرد


وزارت دادگستری در این کیفرخواست اپل را متهم کرده که از قدرت خود به شکل غیرقانونی برای محدود کردن رقبا و حق انتخاب خریداران استفاده می‌کند و در عین حال جلوی رشد اپلیکیشن‌های جدید را می‌گیرد و از جذابیت محصولات رقبای خود می‌کاهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت که اگر اپل به چالش کشیده نشود، به «تقویت انحصار خود بر گوشی‌های هوشمند» ادامه خواهد داد.

گارلند گفته است اپل با استراتژی‌های غیرقانونی خود هم به تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان ضرر می‌زند: «اپل با ایجاد موانع ورود کار را برای تولید‌کنندگان و کاربران برای حضور در فضایی به جز اپل دشوار و پرهزینه می‌کند.»

اپل این اتهام را رد کرده و گفته است که به‌شدت با این شکایت «که توانایی این شرکت را برای تولید محصولات برتر تهدید می‌کند» مقابله خواهد کرد.

این شکایت که در دادگاهی فدرال در نیوجرسی ثبت شده است اپل را متهم کرده که از «مجموعه از مقررات متغیر برای سنگ‌اندازی در برابر نوآوری و گرفتار کردن رقبا» استفاده می‌کند و جلوی ارائه خدمات رقبای خود از طریق آیفون را می‌گیرد و تغییر سیستم عامل را برای کاربران دشوار می‌کند.

در شکایت نامه فهرستی از اقدام‌های «غیررقابتی» اپل از جمله «ممنوع کردن اپلیکیشن‌ها، محدود کردن خدمات زنده در فضای ابری، محدود کردن کیف‌پول‌های دیجیتال طرف سوم و نیز دستکاری کارآمدی ساعت‌های هوشمند شرکت‌های رقیب منتشر شده است.

 

دادستان کل آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت «غلبه‌ انحصاری اپل بر بازار نه به دلیل جلو افتادن از رقبا با فعالیت‌های معمول است که به دلیل نقض قوانین فدرال ضد انحصاری است. مصرف کنندگان نباید بابت نقض قانون توسط شرکت‌ها هزینه بیشتری بپردازند.»

اگر دادستان‌ها در این شکایت موفق شوند می‌توانند اپل را مجبور کنند که قراردادها و حتی برخی ساختارهای درونی این شرکت را تغییر دهد.

فرد سینز، یک سخنگوی اپل گفته است که این شکایت هم حقایق و هم قوانین را اشتباه گرفته است و اپل با جدیت از خود دفاع خواهد کرد.

به گفته سینز این شکایت «هویت ما و اساسی را که باعث مشخص شدن محصولات اپل در بازاری به شدت رقابتی می شود را تهدید می‌کند.»

از سال ۲۰۰۹ تا کنون این سومین بار است که وزارت دادگستری آمریکا از اپل شکایت می‌کند.

ماه گذشته اپل یک و نیم میلیارد دلار بابت نقض قوانین رقابت تجاری اتحادیه اروپا در پخش موسیقی جریمه شد.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا سهم اپل از بازار تلفن‌های هوشمند در آمریکا بیش از ۷۰ درصد است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا