اخبار سایت

ویروس کرونا باعث ناشنوایی می‌شود؟



گری ری، زیبایی شناس 38 ساله می‌گوید اولین بار در فوریه 2022 علائم ابتلا به کووید به شکل سرماخوردگی خفیفی بروز کرد  که با وزوز هر دو گوش پایان یافت. شش ماه بعد مجددا مبتلا به کووید شد، هرچند این بار دچار درد شدید ماهیچه شد و وزوز مزمن گوش نیز بدتر شده بود. نه تنها گری ، بلکه تعداد زیادی دیگری نیز همین علایم را داشتند که شامل کاهش شنوایی متعاقب عفونت کووید بود که ظاهرا علت مشخص دیگری نداشت.

پس از پاندمی کرونا، مطالعات مختلفی ارتباط بین عفونت کروناویروس و کاهش شنوایی ناگهانی حسی-عصبی را بیان کرده‌اند که می‌تواند ناگهانی یا در طی چند روز ایجاد شود. افراد با این مشکل معمولا احساس کیپ شدن و احتقان در گوش را دارند که مکن است به‌علت آسیب عصب کوکلئار – که وظیفه انتقال اطلاعات صوتی به مغز را دارد- توسط ویروس باشد.

ناشنوایی، همانند باقی علایم کوید، می‌تواند تاثیر بزرگی بر کیفیت زندگی داشته و منجر به کاهش مهارت‌های شناختی و حافظه شود. دکتر واکر، جراح سروگردن بیان می‌کند که این ویروس توانایی ورود و تهاجم به سیستم‌های مختلف بدن را دارد. همچنین شواهد زیادی از توانایی ویروس‌های دیگر مانند هپاتیت، آنفلونزا، تبخال و سرخجه در کاهش شنوایی نیز وجود دارد.
 

چگونه کووید می‌تواند منجر به ناشنوایی شود؟

 قابل اعتماد‌ترین فرضیه مرتبط، اثر مستقیم ویروس بر گوش داخلی است. مطالعات نشان داده‌اند که سلول‌های گوش داخلی، دارای پروتئین‌های لازم برای تهاجم و تکثیر ویروس هستند. ویروس پس از ورود به گوش از طریق شیپور استاش و یا تاثیر بر اعصاب متصل به گوش داخلی از طریق ورود از اعصاب بویایی، می‌تواند به اعصاب حسی آسیب بزند. 
علاوه بر این، چند مطالعه نیز نشان داده‌اند که واکسن‌های کووید می‌تواند به ناشنوایی در تعدادی از افراد منجر شود که البته برخی مطالعات خلاف این ادعا را اثبات کرده‌اند.
 

ناشنوایی پس از کوید چقدر شایع است؟

این مشکل معمولا بزرگسالان را درگیر می‌کند. یک مطالعه در کشور دانمارک نشان داد که بیش از 10 درصد افراد مبتلا به کووید، دچار ناشنوایی شده و 16 درصد از وزوز گوش شکایت می‌کردند. با این حال برخی مطالعات و تحقیقات نتایج متناقضی نیز داشته‌اند
 

درمان زودهنگام برای بیماران کوویدی که دچار کاهش شنوایی می شوند، ضروریست

در ارتباط با کاهش شنوایی تحت تاثیر کووید، درمان به‌موقع  ضروریست چرا که ممکن است کاهش ناشنوایی برگشت ناپذیر باشد، در نتیجه اگر درمان استروئیدی هرچه سریع‌تر شروع شود، شانس بالاتری برای درمان است. مطالعات نشان داده‌اند که اکثر بیماران بطور کامل بهبود نمی‌یابند و عده‌ای نیز هرگز بهبود پیدا نمی‌کنند. 
 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا