بازارفناوری اطلاعاتفناوری های نوین

مجازی سازی شبکه های کامپیوتری چیست ؟

مجازی سازی شبکه های کامپیوتری چیست ؟

مجازی سازی شبکه سبب رشد و پیشرفت شبکه های کامپیوتری شده است و کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی و راندمان را به همراه داشته است.

مجازی سازی چیست ؟

مجازی سازی یا Virtualization به معنای ایجاد نمونه مجازی از منابع ، تجهیزات ذخیره سازی ، سیستم عامل و تجهیزات سخت افزاری و … است. در رابطه با شبکه های کامپیوتری ، مجازی سازی با امتیازهای زیادی همراه است.

مجازی سازی شبکه به چه دلایلی انجام می شود ؟

مجازی سازی سبب می شود که به جای افزایش سرورهای فیزیکی ، شمار ماشین های مجازی را افزایش دهیم. افزایش سرور فیزیکی هزینه های زیادی را به همراه دارد. زیرا با افزایش تعداد سرورها تجهیزات و برق بیشتری مورد نیاز است و هزینه نگهداری سرورها هم افزایش پیدا می کند. مجازی سازی علاوه بر کاهش هزینه ها ، سبب صرفه جویی در زمان می شود.

در دنیای تکنولوژی امروز ، شبکه ای که از فناوری مجازی سازی عملکرد شبکه استفاده نکند ، ناقص خواهد بود. زیرا مجازی سازی ها در تمامی شبکه های کامپیوتری انجام می شوند و شبکه ای که از این تکنیک ها استفاده نکند ، راه بسیار سختی برای دستیابی به اهداف خود دارد.

مزایای مجازی سازی چیست ؟

مجازی سازی شبکه مزایای زیادی مانند امکان ارتقای آسان سخت افزارها ، امکان نصب و راه اندازی سرور ها و ابزارهای مجازی به کمک الگو و کپی برداری ، بک آپ گیری آسان ، عدم نیاز به فضای بالای ذخیره سازی ، کاهش هزینه های خرید تجهیزات ، کاهش هزینه های نگهداری ، جا به جایی راحت ، صرفه جویی در زمان و … دارد.

انواع مجازی سازی ها در شبکه کدامند ؟

مجازی سازی عملکرد شبکه به صورت مجازی سازی دسکتاپ ، مجازی سازی نرم افزار ، مجازی سازی داده ها ، مجازی سازی سرور و … انجام می گردد.

در مجازی سازی دسکتاپ ، دیگر از رایانه استفاده نمی شود و صفحه دسکتاپ رایانه کنار گذاشته می شود و از صفحات سیستم های مجازی استفاده می کنند. در این نوع مجازی سازی شبکه ، تمامی نرم افزارها و سیستم عامل ها از کیس به سرور در دیتاسنترها انتقال پیدا می کنند.

مجازی سازی نرم افزار یعنی تمامی نرم افزارها با مصرف پهنای باند کمتر در دسترس عموم قرار بگیرند. به بیان دیگر ، بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل شبکه می توانید به کمک اینترنت از نرم افزارها استفاده کنید.

در مجازی سازی داده ، کاربران توسط دسترسی هایی که سرور اصلی به آنها ارائه کرده است ، به داده ها و اطلاعات موردنیاز دستیابی پیدا می کنند. از این طریق دسترسی به اطلاعات بسیار آسان می گردد.

در مجازی سازی سرور امکان انجام فعالیت های شبکه ای گوناگون افزایش پیدا می کند. همچنین می توان از مؤلفه های زیادی استفاده کرد.

کاربرد اکتیو دایرکتوری در شبکه های کامپیوتری چیست ؟

در کنار مبحث مجازی سازی شبکه ، در این قسمت اشاره کوچکی به مبحث اکتیو دایرکتوری می کنیم. اکتیو دایرکتوری سرویسی می باشد که به منظور مدیریت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. نصب و راه اندازی اکتیو دایرکتوری با هدف احراز هویت و مشخص کردن مجوزها برای سیستم های ویندوزی انجام می شود.

اکتیو دایرکتوری امکانات زیادی مانند امکان نصب نرم افزارها و آپدیت های مهم برای مدیران ، ذخیره سازی اطلاعات ،  تنظیمات شبکه  و  امنیت شبکه ، امکان دسترسی به اشیاء و … را فراهم می کند.

مجازی سازی شبکه به چه روش هایی انجام می شود ؟

مجازی سازی به دو روش صورت می گیرد.

روش چندین سیستم عامل بر روی یک سرور چگونه است ؟

در روش فوق ، یک سرور واقعی به تعدادی سرورهای مجازی و غیر واقعی طبقه بندی می شوند و امکان نصب سیستم عامل های جداگانه برای هر کدام از سرورهای مجازی وجود دارند. این روش مجازی سازی در بسیاری از شرکت ها و سازمان های معتبر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش یک سیستم عامل بر روی چندین سرور چگونه است ؟

روش دیگر مجازی سازی شبکه ، اجرای یک سیستم عامل بر روی تعدادی از سرورها می باشد. این روش در شرکت ها و سازمان های بزرگی به کار گرفته می شود. دلیل این موضوع ، آن است که شبکه های بزرگ به توان پردازشی بالایی احتیاج دارند. بنابراین نرم افزارها و سیستم عامل هایی که به ظرفیت پردازشی بالایی نیاز دارند ، از روش سیستم عامل بر روی چندین سرور استفاده می کنند.

دکمه بازگشت به بالا