فناوری های نوین

ژاپن پنجمین فاتح ماه شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، سازمان فضایی ژاپن(JAXA) اعلام کرد لندر هوشمند SLIM پس از گذراندن فرایند فرود ۲۰ دقیقه ای روی سطح ماه فرود آمده و ارتباطات با آن نیز برقرار است.

هیتوشی کونیناکا یکی از مقامات JAXA اعلام کرد این لندر در حالی روی ماه فرود آمده که پنل های خورشیدی آن کار نمی کنند و فقط به اندازه چند ساعت انرژی دارد. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: احتمال کمی وجود دارد که باتری خورشیدی از کار افتاده باشد اما ممکن است ابزار رو به جهتی که برنامه ریزی شده، قرار نگرفته اند. اگر فرود لندر موفقیت آمیز نبود، با سرعت زیادی روی سطح سقوط می کرد. در این وضعیت تمام قابلیت های کاوشگر از بین می رفتند. اما ابزار هم اکنون داده به زمین ارسال می کند.

JAXA امیدوار است تا داده های به دست آمده طی فرایند فرود را تحلیل کند. این امر مشخص می کند آیا ابزار فضایی توانسته در ۱۰۰ متری نقطه در نظر گرفته شده برای فرود، روی سطح ماه بنشیند یا خیر. قرار بود SLIM روی دهانه ای در ماه فرود بیاید. این ابزار شامل دو کاوشگر بود که یکی از آنها حاوی سیستم انتقال دهنده و دیگری برای چرخیدن روی سطح ماه و ارسال تصاویر به زمین ساخته شده است.

این کاوشگر تغییر شکل دهنده و اندکی بزرگتر از یک توپ تنیس، توسط یک شرکت اسباب بازی ساخته شده است.

SLIM یکی از چند ماموریت ماه است که دولت ها و شرکت های خصوصی مختلف انجام داده اند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا