اخبار سایت

چگونه نفوذ به حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم؟



ابداع کنندگان اینگونه پیام‌رسان‌ها ادعا کردند اگر کسی بتواند رمزگذاری پیام‌های اینگونه شبکه‌های اجتماعی را بشکند و به محتوای آنها برسند به آنها جایزه می‌دهند؛ این یعنی که ابداع کنندگان اینگونه پیام رسان‌ها نسبت به سیستم رمزگذاریشان و پروتکل‌های که برای رمزگذاری و محتوا استفاده می‌کنند خیلی مطمئن هستند. بنابراین به صورت کلی با توجه به ادعاهای مطرح شده از سوی ابداع کنندگان شبکه های اجتماعی می‌توان گفت هک اینگونه شبکه‌های اجتماعی امکان پذیر نیست ولی به اعتقاد کارشناسان، نفوذ به حساب کاربران اگر نکات امنیتی رعایت نشده باشد، امکان پذیر است که بدون شک این موضوع به سهل انگاری کاربران باز می کردد نه مشکل امنیتی پیام رسان‌ها.

چطور از نفوذ به حساب شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنیم؟

علی اصغر زارعی- کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و مهندسی فناوری و اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره توضیح داد: مهم‌ترین نکته پرهیز از استفاده اپلیکیشن‌های غیر رسمی است به همین دلیل توصیه می‌شود به هیچ عنوان اپلیکیشن‌های غیر رسمی را نصب و استفاده نکنید.

وی افزود: فعال کردن تأیید هویت دو مرحله ای در اینگونه اپلیکیشن‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از نفوذ به حساب شبکه‌های اجتماعی است. با فعال‌سازی این قابلیت در هر دستگاه دیگری برای ورود به حساب شما؛ بعد از وارد کردن شماره و کد تأیید شما باید حتماً رمز عبور یا همان کد تأیید دو مرحله‌ای را وارد کنند، این تنظیم امنیتی جلوی خیلی از نفوذها را می‌گیرد.

برای فعال کردن این قابلیت شما به Settings اپ بروید در بخش Privacy and Security گزینه Two Step Verification آن را انتخاب کنید و در صفحه‌ای که برای شما ظاهر می‌شود رمز عبور مورد نظر خودتان را وارد کنید. همچنین توصیه می‌شود برای وارد کردن رمز عبور، ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علامت‌ها استفاده کنید.

در مرحله بعد آدرس ایمیل خود را برای Recovery رمز که اگر زمانی به هر دلیلی رمز وردتان را فراموش کردید از طریق آدرس ایمیلی که وارد می‌کنید امکان  Reset کردن آن را داشته باشید در این مرحله یک ایمیل برای شما ارسال می‌شود. روی لینک ایمیل ارسالی کلیک کنید و در نهایت پیام تأیید فعال شدن این قابلیت را مشاهده خواهید کرد.

تعریف کد برای ورود به شبکه‌های اجتماعی مهم است چون این کار باعث می شود که به هر دلیلی دستگاه شما به دست افراد غریبه افتاد کسی به راحتی نتواند به شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی پیدا کند. برای فعال کردن این قابلیت Settings در بخش Privacy and Security یک گزینه است که نوشته Passcode Lock آن را فعال کنید و کد انتخابی خودتان را دو بار وارد کنید تا تأیید شود و عملیات با موفقیت انجام شود.

علاوه بر موارد ذکر شده چک کردن مدام بخش Active Session  از اهمیت بسیاری برخوردار است، در این قسمت اگر دستگاه ناشناسی به حساب شما متصل شده باشد می‌توانید خیلی راحت آن را شناسایی کنید و دسترسی آن را قطع کنید؛ با زدن گزینه Terminate all other Sessions دسترسی بقیه دستگاه‌ها به پیام‌رسان شما قطع خواهد شد. آدرس بالا از مسیر آیکون Settings روی گزینه Privacy & Security بزنید و بعد به بخش Devices بروید در این صفحه می‌توانید لیست تمام دستگاه‌های که به حساب  پیام‌رسان‌های شما متصل شده‌اند را ملاحظه کنید.

جلوگیری از اضافه شدن خودکار به گروه‌ها

 اجازه ندهید که هر کاربری بتواند شما را به گروه‌ها و کانال‌های مختلف اضافه کند. برای این کار از قسمت Settings روی گزینه  Privacy & Security بزنید و روی Groups & Channels بزنید و از داخل قسمت Groups را در حالت My Contacts قرار دهید. اجتناب از استفاده از شبکه‌های عمومی و وای فای‌های نامشخص برای ورود به حساب دیگر اقدامی است که می‌توان برای جلوگیری از هک شدن پیام رسان‌ها انجام داد؛ زیرا این شبکه‌ها معمولاً از رمز عبور و تأیید هویت برای ورود به شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند؛  بنابراین افراد ناشناس می‌توانند از طریق این شبکه‌ها به حساب شما نفوذ کنند و دسترسی به اطلاعات شخصی شما را پیدا کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از  شبکه‌های وای‌فای عمومی و ناشناس استفاده نکنید و در صورت لزوم از یک شبکه وای فای امن و مطمئن استفاده کنید.

به گفته زارعی انتخاب روش‌های امن برای ذخیره رمز عبور مانند مدیریت رمز عبور با استفاده از مدیر کلید، یک روش امن برای ذخیره رمز عبور در شبکه‌های اجتماعی است. در این روش، یک مدیر کلید برای شما ایجاد می‌شود که تمام رمزهای عبور شما را در خود ذخیره می‌کند. شما فقط باید یک رمز عبور قوی برای مدیر کلید تعیین کنید و از طریق آن به همه رمزهای عبور خود دسترسی داشته باشید. این روش امنیت بالایی را برای حفظ رمزهای عبور شما فراهم می‌کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا از یک رمز عبور قوی و تصادفی برای هر حساب استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است به‌روزرسانی نرم افزارها و سیستم عامل به صورت منظم می‌تواند از هک شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کند زیرا با به روزرسانی نرم افزار و سیستم عامل، آسیب‌پذیری‌های امنیتی برطرف و به روز می‌شوند. هکرها معمولاً از آسیب پذیری‌های نرم افزار و سیستم عامل برای دسترسی به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بنابراین به روزرسانی نرم افزار و سیستم عامل می‌تواند این آسیب پذیری‌ها را برطرف کند و از هک شدن جلوگیری کند.

اجتناب از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس و پیام‌های مشکوک می‌تواند باعث ورود ویروس‌ها و نرم افزارهای مخرب به سیستم شود که می‌تواند به دزدیده شدن اطلاعات شخصی و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی منجر شود. بنابراین، اجتناب از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس و پیام‌های مشکوک می‌تواند به جلوگیری از هک شدن شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

تحلیلگران تاکید دارند که هک شدن از طریق روش‌های مهندسی اجتماعی را نادیده نگیرید و اطلاعات حساب خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید. این روش همه حساب‌های شما را می‌تواند به خطر بیندازد. در این روش هکر با استفاده از نا آگاهی کاربر می‌تواند اطلاعات محرمانه و شخصی آن را دریافت  و بعد از آنها اخازی کند بنابراین اگر کاربران آگاه به این موضوع نباشند به راحتی مورد حمله قرار می‌گیرند.

در پایان می‌توان گفت موارد گفته شده راه نفوذ به حساب‌های شبکه های اجتماعی شما را کاهش می‌دهد و امنیت حساب های شما را تضمین می‌کند.

منبع: ایسنا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا