فناوری های نوین

توافق با گمرک برای ساخت آشکارسازهای کانتینری توسط دانش بنیان‌ها



به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم امضای موافقت نامه با گمرک در خصوص تولید داخل آشکارسازهای مبتنی بر ایکس ری توسط دانش بنیان ها گفت: این موافقت نامه تعهد دارد که ظرف مدت ٢ سال ۵٠ عدد، سال اول ۱۷ دستگاه و سال دوم ۳۳ دستگاه آشکارساز کانتینری بر مبنای ایکس ری با استفاده از توان دانش بنیان ها با مدل های مختلف اقتصادی در اختیار گمرک قرار دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افزود: از آنجا که تعداد دستگاه های مورد نیاز گمرک زیاد است اگر قرار باشد انتقال فناوری از خارج انجام شود، با نظارت علمی و فنی معاونت علمی صورت خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی ساخت دستگاه های آشکارساز چمدانی، افراد و حمل و نقل ریلی را از دیگر مفاد این موافقت نامه برشمرد و گفت: با توجه به عزم گمرک در استفاده از توان علم و فناوری کشور و سابقه و تجربه خوب شرکت های دانش بنیان امیدوارم در این مدت٢ سال همکاری خوبی در حوزه ساخت و استفاده از این تجهیزات رقم بخورد. در حال حاضر ۴ تا ۵ شرکت اعلام آمادگی کرده اند و پیش بینی می کنیم بعد از رسانه ای شدن این موضوع ، تعداد شرکت ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین این پیشنهاد داده شد که گمرک علاوه بر ضمانت نامه های بانکی، ضمانت های صندوق های پژوهش و فناوری را هم بپذیرد. امروز ۷۰ صندوق در کشور وجود دارد و این اتفاق بسیار می‌تواند به دانش‌بنیان ها کمک کند که بتوانند برای صادرات و واردات محصولات دانش‌بنیان از ضمانت های صندوق های پژوهش و فناوری برای گمرک استفاده کنند.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با موافقت اولیه ای که رییس گمرک داشتند، با حمایت مالی طرفین برای ٢٠ شرکت بحث ضمانت های صندوق پژوهش و فناوری را اجرایی می‌کنیم و در صورت موفقیت آن را به سایر دانش‌بنیان ها نیز تعمیم می‌دهیم.

محمد رضوانی فر ، رییس گمرک کشور در این جلسه ضمن بیان این مطلب در خصوص سامانه جامع گمرکی و هوشمندسازی گمرک با کمک و درایت معاونت علمی ریاست جمهوری پیشرفت خوبی داشته ایم، گفت: براساس گزارش هایی که اعلام شده حدود ۷۰ درصد این پروژه در بخش های تحقیق و توسعه پیشرفت داشته و امروز پایلوت این سامانه‌ رونمایی شد که نمونه همکاری خوب بین دانش بنیان ها و بهره بردار و سازمان ها بود.

رئیس گمرک با تاکید بر ضرورت تجهیز گمرک به دستگاه های ایکس ری گفت:در ایام اربعین پیش بینی می شود که بالای ۳ میلیون نفر از مرزها عبور کنند که برای عبور این افراد از پایانه ها نیاز به آشکارسازهای چمدانی داریم و تعداد دستگاه های وجود با این حجم تردد هیچ تناسبی ندارد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره حمایت های گمرک از دانش بنیان ها گفت: در ماه های اخیر در محور حمایت از شرکت های دانش بنیان از لحاظ ارائه سقف تسهیلات، پذیرش ضمانت نامه و قرار گرفتن در مسیر سبز گمرکی شرکت ها در اولویت بودند. در چند هفته اخیر نیز دستورالعمل ویژه ای برای حمایت از دانش بنیان ها صادر کردیم.

وی افزود: ۶ گمرک به عنوان گمرک تخصصی دانش بنیان ارائه خدمت می‌دهند و با همکاری با معاونت علمی و وزارت ارتباطات گمرک تخصصی دانش بنیان ها ایجاد خواهد شد. اولین گمرک تخصصی در حوزه ارتباطات که شرکت های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، در فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی توسعه پیدا خواهد کرد که برای اخذ مصوبه هیات دولت وزیر اقتصاد، معاون علمی و وزیر ارتباطات نقش کلیدی داشتند و ظرف ماه های آینده اولین گمرک اختصاصی حوزه ارتباطات افتتاح خواهد شد و تجربه آن را به سایر گمرک های اختصاصی تعمیم خواهد داد.

رئیس گمرک با بیان این مطلب که ۹۵ درصد محصولات دانش بنیان در مسیر سبز گمرک قراردارند، خاطرنشان کرد:این موضوع در اولویت کارشناسی در گمرک قرار دارد و همچنین در بحث ارائه تسهیلات و در کمیسیون رسیدگی به اختلافات نیز شرکت ها در اولویت هستند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا