فناوری اطلاعات

بارش بقایای موشک استارشیپ روی خانه ها دردسرساز شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، پس از ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر آنکه انفجار موشک در نخستین فرایند پرتابش به ایجاد انبوهی از ابرهای زباله های خطرناک بر فراز خانه ها و محل زندگی حیوانات در معرض انقراض شده، موشک استارشیپ زمین گیر شد.

سازمان فدرال هوانوردی آمریکا(FAA) به اسپیس ایکس اجازه نداده تا پایان تحقیق درباره پرتاب ناموفق استارشیپ در ۲۰ آوریل، هیچ پرتاب دیگری انجام دهد.

این موشک پس از پرتاب از مقر بوکاچیکا به ارتفاع ۳۹ کیلومتری زمین رسید و سپس دچار مشکل شد زیرا از ۳۳ موتور رپتور آن ۸ مورد با مشکل روبرو شدند و در نتیجه استارشیپ چرخید. در نهایت اسپیس ایکس به موشک دستور داد خود را ویران کند.

پرواز این موشک غول آسا با ایجاد یک دهانه در پایه پرتاب سیمانی زیر آن آغاز شد و ۴ دقیقه بعد با انفجار در آسمان پایان یافت.

مقامات FAA در بیانیه ای در ۲۰ آوریل نوشتند: این سازمان بر تحقیقات اشتباه انجام شده در ماموریت تست موشک استارشیپ/سوپرهوی نظارت می کند. انجام دوباره پرواز منوط به آن است که سازمان فدرال هوانوردی تعیین کند هیچ سیستم، فرایند یا عملیات مربوط به رویداد روی ایمنی عمومی تاثیر نمی گذارد. این عملکرد استاندارد برای تمام تحقیقات است.

گرد و غبار و زباله ناشی از تست استارشیپ روی شهر پورت ایزابل تگزاس ( شهری در ۱۰ کیلومتری مقر پرتاب) و سواحل بوکاچیکا باریده که محل زندگی حیوانات در حال انقراض (ازجمله پرندگان و لاک پشت های دریایی) است.

استارشیپ با ارتفاع ۱۲۰ متری قدرتمندترین موشک جهان است و می تواند ۱۰ بار بیشتر از موشک های فالکون ۹ بار حمل کند.

این وسیله پرتاب برای انتقال خدمه، فضاپیما، ماهواره و محموله باری به نقاط مختلف در منظومه شمسی ساخته شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا