اخبار سایت

تاکسی‌های پرنده به عربستان می‌رسند



عربستان سعودی در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ قصد دارد تاکسی‌های پرنده را به ناوگان حمل‌ونقل شهری در این کشور وارد کند.

برای این منظور ریاض در همکاری با شرکت مهندسی و مشاوره فرانسوی ستک گروپ (Setec Group) در حال کار روی حمل‌ونقل هوایی شهری در پادشاهی عربستان سعودی است.

این شرکت چند سالی است که روی شیوه‌های نوین حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند کشورهای حوزه خلیج فارس کار می‌کند.

عرب‌نیوز در گزارشی به نقل از پاتریک بتایچ، یکی از شرکای ستک‌گروپ نوشت: «صحبت بر سر تاکسی پرنده است. مطالعه امکان‌سنجی اولیه برای ریاض انجام شده است تا بتوانیم بر آن مبنا، این شهر را به دیریه و قیدیه، مراکز جدیدی که در مجاورت آن در حال توسعه‌اند، وصل کنیم. باید زیرساخت‌های مورد نیاز را به‌سرعت فراهم کنیم تا جابه‌جایی هوایی بین این مراکز در سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.»

از آنجایی که حمل‌ونقل هوایی به مجوزهای ویژه وزارتخانه‌های مختلف نیاز دارد و برای اجرایی شدن آن باید موارد ایمنی متعددی را مدنظر قرار داد، بهره‌برداری از این امکان نوین زمان‌بر است و ممکن است چند سالی طول بکشد.

عربستان سعودی برای توسعه شهر العلا در سال‌های اخیر با شرکت‌های خارجی به‌ویژه فرانسوی همکاری‌های قابل‌توجهی داشته است؛ همکاری‌هایی که از برنامه‌های بلندپروازانه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای تبدیل این شهر به یک مقصد بین‌المللی پیشرو در حوزه فرهنگ و گردشگری حکایت دارند.

با توسعه روزافزون فناوری‌های هوشمند، تاکسی‌های پرنده به‌زودی از قاب فیلم‌های علمی‌ــ‌تخیلی خارج می‌شوند و در آسمان شهرها ظاهر خواهند شد. چندی پیش شرکت آمریکایی آرچر تاکسی پرنده تمام‌برقی‌اش با نام «نیمه‌شب» را در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش گذاشت؛ هلی‌کوپتری کوچک با یک خلبان که ظرفیت حمل چهار مسافر را دارد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، اخیرا اعلام کرد که تاکسی‌های پرنده ظرف سه سال آینده در آسمان این شهر به پرواز درخواهند آمد.

بازار تاکسی‌های پرنده در حالی داغ می‌شود که شهردار نیویورک هم اخیرا از صدور مجوز پرواز به منظور جابه‌جایی مسافر در این کلان‌شهر آمریکا از سال ۲۰۲۵ خبر داده است؛ تاکسی‌هایی که گفته می‌شود با محیط زیست سازگارند و آلودگی صوتی آن‌ها در مقایسه با هلی‌کوپتر‌های معمولی حدودا ۱۰۰ برابر کمتر است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا