اخبار سایت

تاثیر ویاگرا بر ابتلا به آلزایمر در مردان



بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین نمونه‌های زوال عقل در میان افرادی است که پا به سن می‌‌گذارند. این بیماری با تحت‌ تاثیر قرار دادن قابلیت شناختی مغز، زندگی روزمره زنان و مردان بسیاری را مختل می‌کند.

با توجه به آنکه هنوز دارو یا شیوه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، محققان به راه‌هایی برای مقابله با آن اشاره می‌کنند.

نیویورک‌پست در گزارشی به تاثیر داروی‌های درمان اختلال نعوظ در مردان مانند وایاگرا در این زمینه اشاره کرده است.

طبق پژوهش پنج‌ساله‌ای که روی ۲۶۰هزار مرد مسن انجام شد، افرادی که ویاگرا مصرف می‌کنند، ۱۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های زوال عصبی (نورودژنراتیو) قرار دارند.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که این داروها ممکن است با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط باشند.

با توجه به این پژوهش که در نشریه عصب‌شناسی «نورولوژی» منتشر شده است، مردانی که بیشترین داروهای مشابه ویاگرا مصرف می‌کنند، با کمترین خطر ابتلا به این اختلال مغزی مواجه‌اند.

طبق این تحقیق، مردانی که ۲۱ تا ۵۰ واحد از ماده فعال ویاگرا (سیلدنافیل) دریافت کردند، ۲۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

نویسندگان این پژوهش برای تعیین اینکه آیا ویاگرا خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

دکتر روث بروئر، نویسنده اصلی این تحقیق در دانشگاه کالج لندن، در‌این‌باره می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم که این داروها عامل کاهش خطر محسوب می‌شوند، اما به ما فرصتی می‌دهند که درباره روند پیشرفت درمان در آینده بیندیشیم.»

طبق گزارش انجمن آلزایمر، حدود ۶.۷ میلیون آمریکایی ۶۵ ساله و بالاتر به آلزایمر مبتلا شده‌اند.

نویسندگان پژوهش همچنین در بیانیه مطبوعاتی درباره تاثیر عوامل دیگر مانند افزایش سن، مصرف الکل و سیگار بر میزان بیماری آلزایمر تاکید کردند.

مرکز پزشکی «مانت ساینای» در پژوهشی نشان داد که ویاگرا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

طبق این تحقیق که در آن بیش از ۲۷ هزار نفر بالای ۶۵ سال شرکت داشتند، ویاگرا پروتئین مغزی به نام پی‌دی‌ای ۵ (PDE5) را مهار می‌کند. پروتئین پی‌دی‌ای ۵ در بخشی از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر که حافظه را مدیریت می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا