اخبار سایت

ايتنا – رکود در استخراج بیت‌کوین



بر اساس داده‌های شاخص هش‌ریت، قیمت هش، یکشنبه هفته جاری به ۰.۰۶ دلار در هر واحد قدرت رایانشی کاهش پیدا کرد که نزدیک به رکورد پایین ثبت شده در اواخر سال ۲۰۲۲ است که شرکت‌های معدنی بزرگ سهامی عام نسبت به بحران نقدینگی هشدار داده و شماری از آنها، اعلام ورشکستگی کردند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، استخراج کنندگان رمزارز با وجود کاهش درآمد، اکنون فضای بیشتری برای تنفس دارند، زیرا سرمایه زیادی را از فروش سهام و استخراج کوین در اوایل سال میلادی جاری که قیمت بهبود پیدا کرد، به دست آورده اند. اما عقب نشینی مستمر این دارایی دیجیتالی و افزایش رقابت در این صنعت، می‌تواند به استخراج کنندگان بیت‌کوین ضربه بزند.

استخراج بیت‌کوین فرآیندی انرژی‌بر است که طی آن، شرکت‌ها از رایانه‌های مخصوص گران قیمت برای تایید سوابق تراکنش‌ها روی بلاک‌چین و کسب پاداش در قالب توکن، استفاده می‌کنند. این کار توسط هزاران رایانه یا دکل‌ استخراج بیت‌کوین انجام می‌شود که در دیتاسنترهایی که از مقادیر زیادی برق استفاده می‌کنند، روی هم قرار گرفته‌اند.

بیت‌کوین در معاملات نیویورک تغییر چندانی نداشت و  در حدود ۲۶ هزار دلار ایستاد. این رمزارز امسال با میانگین قیمت حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ دلار معامله شد. بیت‌کوین در سال میلادی گذشته، ۶۴ درصد سقوط کرد و سال را در قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار به پایان رساند. قیمت این رمزارز، اواخر سال ۲۰۲۱، به اوج ۶۹ هزار دلار رسیده بود.

طبق آمار btc.com، دشواری استخراج که معیار قدرت رایانشی مورد استفاده برای استخراج بیت‌کوین است، هفته گذشته به رکورد بالایی رسید که نشان می‌دهد استخراج کنندگان بیش از هر زمان دیگری، از قدرت رایانشی استفاده می‌کنند تا برای مقدار ثابتی از پاداش‌های بیت‌کوین که توسط بلاک‌چین برای استخراج کنندگان صادر می‌شود و منبع درآمد اصلی آنهاست، رقابت کنند.

استخراج کنندگان رمزارز، بدون توجه به قیمت‌های فعلی، فعالیتشان را افزایش داده اند زیرا  به‌روزرسانی «کد بیت‌کوین» که هر چهار سال یک ‌بار انجام می‌شود، پاداش استخراج کنندگان رمزارز را نصف می‌کند و سقف عرضه ۲۱ میلیون کوین را حفظ می‌کند. به‌روزرسانی بعدی این کد قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت‌های استخراج بیت‌کوین، باید قدرت رایانشی خود را افزایش دهند تا بعد از این به‌روزرسانی، در مبارزه برای دریافت جوایز کمتر، رقابتی باقی بمانند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا