فناوری های نوین

موشک چینی با سوخت متان و اکسیژن مایع به فضا رفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این امر نقطه عطفی در ماموریت استارت آپ خصوصی چینی برای آزمایش وسیله پرتابش است که با استفاده از متان و اکسیژن مایع به فضا پرتاب می شود.

موفقیت عملیات مذکور اعتماد سرمایه گذاران شرکت به متان به عنوان یک سوخت موشک را بیشتر می کند. کارشناسان معتقدند استفاده از این سوخت می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند و از موشک های چند بار مصرف به شیوه ای کارآمدتر پشتیبانی کند.

چند استارت آپ چینی خصوصی تست ها یا پرتاب های تجاری در این زمینه انجام داده اند که هدف آنها آماده سازی محصولاتشان برای افزایش تقاضا در صنعت فضایی روبه رشد چین است. در این میان رقابت برای ایجاد خوشه ای از ماهواره های اینترنتی در فضا برای رقابت با پروژه استارلینک ایلان ماسک نیز در جریان است.

طی عملیات مورد نظر موشک Zhuque-2 Y-3 از مقر پرتاب ماهواره جیوکوان در منطقه مغولستان داخلی در چین به فضا پرتاب شد. به این ترتیب سومین پرتاب آزمایشی موشک Zhuque-2 و نخستین عملیات موفقیت آمیز پرتاب ماهواره با چنین موشکی انجام شد.

دومین تلاش برای پرتاب موشک با سوخت متان اکسیژن مایع در ماه جولای انجام شده بود. به گفته شرکت لند اسپیس، این دو پرتاب نشان دادند Zhuque-2 به اندازه کافی برای پرتاب های تجاری قابل اطمینان است.

شرکت چینی مذکور اعلام کرد ۳ ماهواره به مدار خورشید همگام در فاصله ۴۶۰ کیلومتری زمین رسیدند. اما جزییات بیشتری درباره انواع و وزن کلی ماهواره ها فراهم نکرد.

Zhuque-2 می تواند محموله هایی به وزن کلی ۱.۵ متریک تن را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد و لند اسپیس تصمیم دارد در نسخه های ارتقا یافته موشک قابلیت حمل بار را به ۴ تن برساند.

موشک Zhuque-2 Y-3 دو ماهواره آزمایشی ۵۰ کیلوگرمی را که استارت آپ Spacety ساخته به فضا حمل کرد. یکی از این ماهواره ها حاوی فناوری هایی از شرکت Hongqing است.

دوماهواره آزمایشی مرتبط با Hongqing برای پشتیبانی از خوشه ماهواره هایی در مدار پایین زمین طراحی شده اند.

لند اسپیس اعلام کرد نخستین پرتاب موشک در دسامبر سال گذشته شکست خورد اما جزییاتی در این باره اعلام نکرد. استارت آپ ۸ ساله در اوایل سال جاری اعلام کرد در ۲۰۲۴ میلادی ۳ پرتاب برای مشتریان انجام می شود و این رقم را در ۲۰۲۵ میلادی ۲ برابر می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا