اخبار سایت

بهداشت جهانی اعلام کرد آمار افراد مبتلا به چاقی نگران‌کننده است



چاقی به قدری گسترده است که در بیشتر کشورها، از جمله بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​که قبلاً با سوءتغذیه دست و پنجه نرم می‌کردند، شایع‌تر از لاغری شده است.

ماجد عزتی، محقق اصلی این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله لنست منتشر شد، گفت: «تعداد شگفت‌آوری از مردم چاق هستند.»

این نتایج که از معتبرترین تخمین‌های مستقل محسوب می‌شوند، بر اساس داده‌های بیش از ۲۲۰ میلیون نفر در بیش از ۱۹۰ کشور است.

عزتی تصریح کرد: اگرچه نرخ چاقی در بسیاری از کشورهای ثروتمند تثبیت شده، اما در سایر نقاط به سرعت در حال افزایش است.

در حالی که کمبود وزن در سطح جهانی کمتر رایج می‌شود، همچنان یک مشکل بزرگ در بسیاری از کشورها باقی‌مانده است و تعداد فزاینده‌ای از کشورها را با آنچه به عنوان «بار مضاعف» سوء تغذیه شناخته می‌شود مواجه می‌کند.

این مطالعه نشان داد که میزان چاقی در بزرگسالان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده و در بین کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۱۹ سال بیش از چهار برابر شده است.

این مطالعه نشان داد که در همان دوره، نسبت دختران، پسران و بزرگسالان لاغر به ترتیب یک پنجم، یک سوم و نیم کاهش یافت.

عزتی افزایش نرخ چاقی در بین کودکان را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد. در عین حال، او گفت که صدها میلیون نفر غذای کافی ندارند.

کمبود وزن بسیار شدید ممکن است به رشد کودکان آسیب برساند و در شدیدترین موارد ممکن است منجر به مرگ بر اثر گرسنگی شود. افرادی که از چاقی رنج می‌برند نیز به دلیل ارتباط با دیابت اولیه، بیماری قلبی و کلیوی و تعداد زیادی از بیماری‌های جدی دیگر در معرض خطر مرگ زودرس و ناتوانی هستند. 

این روزنامه گفت که افزایش بار مضاعف در برخی از کشورهای با درآمد کم و متوسط، ازجمله مناطق کارائیب و خاورمیانه بیشتر بوده است.

نرخ چاقی در این کشورها در حال حاضر بیشتر از بسیاری از کشورهای پردرآمد به ویژه در اروپا است.

عزتی گفت: در برخی از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا نشانه‌هایی وجود دارد که اثبات می‌کند نرخ چاقی شروع به کاهش کرده یا حداقل در حال تثبیت است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا