فناوری اطلاعات

باتری خوراکی ساخته شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هرچند بلعیدن باتری ها در کل ایده جالبی به نظر نمی رسد، اما دستگاه های قابل هضم الکترونیک بیشتر اوقات دارای این بخش هستند.

اکنون یک نوع باتری جدید ساخته شده که استفاده از چنین دستگاه هایی را ایمن تر می کند و علاوه بر آن از اجزای کاملا خوراکی ساخته شده است.

گروهی از محققان باتری خوراکی آزمایشی در انستیتو فناوری ایتالیاییIIT ساخته اند. این باتری با الهام از واکنش های بیوشیمیایی ردوکس ابداع شده که انرژی را در سلول های انسان ها و موجودات دیگر به وجود می آورد. واکنش های اکسایش و کاهش یا احیاء که در سطح الکترودها انجام می شوند «ردوکس» نامیده می شوند.

آند باتری از ریبوفلاوین(یا ویتامین ب ۱۲) و دیگر کاتد آن نیز از کورستین( رنگ دانه ی زرد رنگ و بلورین به فرمول c15h10o7 ) تشکیل شده است. هر دو ماده به طور طبیعی در گیاهان و موادغذایی دیگر یافت می شوند. زغال فعال نیز برای افزایش قابلیت رسانایی به کار رفته است.

الکترولیت موجود مبتنی بر آب است و جداکننده آن (یک غشای نفوذپذیر بین آند و کاتد که از اتصالی جلوگیری می کند) از نوعی جلبک دریایی ساخته شده که به طور معمول در سوشی به کار می رود. در نهایت دو کنتاکت فویل از جنس طلا با درجه مواد غذایی از یک پوشش موم زنبور عسل بر روی آند و کاتد بیرون زده اند.

باتری ۰.۶۵ ولتی پس از شارژ شدن می تواند ۴۸ میکروآمپر جریان برق برای ۱۲ دقیقه یا فقط چند میکروآمپر برای مدت زمانی بیش از یک ساعت فراهم کند. هرچند این مقدار برق چندان زیاد به نظر نمی رسد اما برای تامین دستگاه های الکترونیکی کوچک مانند ال ای دی های کم مصرف کافی است.

به گفته محقق ارشد این پژوهش کاربردهای احتمالی و آتی این باتری شامل مدارهای خوراکی و حسگرهایی است که می توانند وضعیت سلامتی را بررسی کنند یا حسگرهایی برای رصد شرایط ذخیره مواد غذایی به کار می روند. علاوه بر آن با توجه به سطح ایمنی باتری ها می توان از آنها در اسباب بازی های کودکان استفاده کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا