اخبار سایت

خواب ناکافی به افزایش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند



کریستین بندیکت، استادیار دانشگاه اوپسالا و محقق ارشد این پژوهش که در نشریه جاما نت‌ورک اوپن منتشر شد می‌گوید: «توصیه من به‌طور کلی اولویت دادن به خواب است، اگرچه می‌دانم همیشه ممکن‌ نیست، به‌خصوص اگر پدر و مادر چهار نوجوان باشید.»

به گزارش نیویورک‌ پست، بیش از ۳۸ میلیون آمریکایی به دیابت دچارند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند. عوامل خطرزای این بیماری عبارت‌اند از اضافه‌وزن، سن بالای ۴۵، و نداشتن تحرک بدنی.

محققان اکنون می‌گویند کسانی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند، بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه‌اند.

یافته‌های این تحقیق، که روز سه‌شنبه در نشریه جاما نت‌ورک اوپن منتشر شد، بر ارزیابی الگوهای خواب و رژیم غذایی ۲۴۷ هزار و ۸۶۷ بزرگ‌سال بریتانیایی ۳۸ تا ۷۱ ساله مبتنی است که ۵۳ درصد آن‌ها زن هستند.

این افراد در چهار گروه زمانی خواب دسته‌بندی شدند: گروه طبیعی که هفت تا هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، گروه خواب نسبتا کوتاه که شش ساعت می‌خوابیدند، گروه متوسط کوتاه که پنج ساعت می‌خوابیدند، و گروه بسیار کوتاه که فقط سه تا چهار ساعت می‌خوابیدند.

عادت‌های غذایی این افراد نیز بر اساس مصرف گوشت قرمز، گوشت فراوری‌شده، میوه‌، سبزیجات، و ماهی از صفر تا پنج- از ناسالم‌ترین تا سالم‌ترین- رده‌بندی شد.

در طول دوره پیگیری ۱۳ ساله این پژوهش، ۷۹۰۵ شرکت‌کننده (۳.۲ درصد) به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. این بیماری مزمن بر توانایی بدن در تجزیه قند برای تولید انرژی اثر می‌گذارد و در نتیجه میزان قند خون را افزایش می‌دهد.

طبق یافته‌های محققان، با وجود آنکه تغذیه سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند نمی‌توانند اثر این کم‌خوابی را با رژیم غذایی سالم جبران کنند.

بندیکت می‌گوید که نتایج این پژوهش برای نخستین بار این سوال را مطرح می‌کند که در موضوع احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، آیا رژیم غذایی سالم می‌تواند کمبود خواب را جبران کند یا خیر. به باور بندیکت، این نتایج نباید باعث نگرانی شود، ولی باید یادآور نقش مهم خواب در سلامت باشد.

یافته‌های پژوهش دیگری که در سال ۲۰۲۳ در دانشگاه کلمبیا انجام شد حاکی از آن بود که کاهش خواب زنان به مدت ۹۰ دقیقه، طی شش هفته موجب افزایش مقاومت در برابر انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

طبق توصیه‌ها، هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه برای بزرگ‌سالان لازم است. اما محققان دانشگاه کلمبیا تاکید دارند که حدود یک‌سوم آمریکایی‌ها کمتر از این میزان می‌خوابند.

البته یکی از استادان دانشگاه گلاسگو می‌گوید: «‌نتایج تحقیق اوپسالا ارتباط خواب بد و ناکافی با دیابت را برجسته می‌کند، اما این رابطه‌ای علت و معلولی نیست.»

متخصصان معتقدند که برای فهم بهتر تاثیر خواب بر دیابت به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا