دانش و علم

ناسا برای غبار بین ستارگان تور پهن کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، هدف اصلی این فضاپیما که «کاوشگر نقشه برداری و شتاب»(IMAP) نام دارد، مطالعه حباب عظیمی است که خورشید ایجاد کرده و به نام هلیوسفر شناخته می شود. این حباب منظومه شمسی را احاطه کرده است. هلیوسفر از زمین و دیگر سیارات در مقابل اشعه های کیهانی محافظت می کند که از خارج منظومه شمسی وارد آن می شوند.

IMAP شامل ۱۰ ابزار علمی برای مشاهدات در محیط و از راه دور است. یکی از آنها IDEX نام دارد که برای به دام انداختن و تحلیل ذرات ریز غبار از فضای خارجی ساخته شده که از طریق هلیوسفر به داخل منظومه شمسی نفوذ می کند.

اسکات تاکر مدیر پروژه IDEX در دانشگاه کلورادو در بیانیه ای در این باره می نویسد: این ذرات در حقیقه کیسه های کوچکی از اطلاعات درباره دوردست ها هستند.

محققان پیش از این ذرات غبار را اختلالی برای اندازه گیری فاصله ستارگان می دانستند. اما اکنون معتقدند آنها اطلاعات ارزشمندی درباره کهکشان ها، ابرهای مولکولی و سیارات دارند. این ذرات کهکشانی در ستارگان تشکیل می شوند و درنتیجه رویداد مرگ آنها منفجر می شوند. آنها اطلاعات ارزشمندی درباره فرایندهای تشکیل ستارگان دارند.

مقصدIMAP نقطه لاگرانژ۱ در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا