اخبار سایت

اسپیل: رقیب جدید توییتر با تمرکز بر اقلیت‌های اجتماعی



گروهی از کارمندان سابق توییتر، پلتفرم جدیدی در رقابت با توییتر و با نام “اسپیل” راه‌اندازی کرده‌اند. به تازگی نسخه بتای این پلتفرم شبکه اجتماعی در اپ استور اپل عرضه شده که فعلا تنها از طریق دعت‌نامه می‌توان عضو آن شد.

به گزارش ایتنا آلفونزو فونز ترل، مدیر عامل فعلی شرکت اسپیل، پیش‌تر و در زمانی که هنوز توییتر توسط ایلان ماسک خریداری نشده بود، مدیر جهانی اجتماعی و سردبیری این شبکه توییتر بود. سال گذشته و در چنین روزهایی، او از توییتر اخراج شد، شرکت اسپیل را راه اندازی کرد و 2.75 میلیون دلار پیش‌فروش برای مجموعه جدیدش جذب کرد.

 

اسپیل چگونه کار می‌کند؟




Spill در واقع یک اپلیکیشن میکروبلاگینگ چندرسانه‌ای است و شبیه Tumblr است. با ورود به اپلیکیشن، با فیدهایی مواجه می‌شوید شامل پست‌های اخیر افرادی که شما آنها را دنبال می‌کنید. همچنین ار منوی برنامه می‌توانید پست‌ها و هشتگ‌های پرطرفدار در سرتاسر شبکه را مشاهده و مطالعه کنید.

کاربران در داخل برنامه قادرند موضوعات مورد نظر خود را در قالب متن، فایل گیف، فیلم، عکس، لینک و نیز نظرسنجی ارسال کنند.

علیرغم وجود رقبای بالقوه برای توییتر، قابلیت مهمی که اسپیل را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، پیش‌بینی حساب‌شده آن برای توان ساخت گروه‌های مختلف در ابتدای کار است، امکانی که برخی رقبا احتمالا در آینده به آن فکر خواهند کرد!

 

Spill : شبکه‌ای برای اقلیت‌ها و حاشیه‌نشین‌ها




به طوری که ترل می‌گوید، انگیزه و دیدگاه اصلی در ورای اسپیل این است که به کاربرانی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند میدان دهد، زیرا «چنین پلتفرمی در نهایت، بستری برتر برای همه کاربران ایجاد خواهد کرد.»

مطابق این ایده، اسپیل در طی فاز آلفای خود، عمداً به دنبال تولیدکنندگان سیاه‌پوست و کاربران متفاوت برای ورود به این پلتفرم بود، زیرا این کاربران غالبا کسانی هستند که قادرند ترندها و میم‌های جذاب و قابل توجه را ایجاد کنند تا دیگر کاربران اینترنت از آنها استفاده کنند. با این دیدگاه، توسعه و گسترش شبکه خودبخود انجام خواهد شد زیرا از آنجا که افرادی که اسپیل را می‌سازند خود بخشی از این جوامع هستند، این گسترش به شکل طبیعی انجام خواهد شد.

“کنیا پرهام” از مدیران اسپیل در همین خصوص می‌گوید گفت: «در دیگر پلتفرم‌ها، محرک‌های متفاوت فرهنگی(به ویژه برای رنگین‌پوستان) و نیز افراد به حاشیه رانده‌شده یا متفاوت، غالبا نادیده گرفته می‌شوند و ناچارند خودشان آستین بالا بزنند و فضا و گروه‌های بحث و گفت‌وگوی مشارکتی خود را ایجاد کنند، اما ما در “اسپیل”، از ابتدا به آنها میدان می‌دهیم و گمان می‌کنیم که این روش، یک اکوسیستم واقعاً سالم ایجاد خواهد کرد.»

گفتنی است پرهام پیش‌تر با استودیوهایی مانند Warner Bros، MGM، Sony، Lionsgate و Amazon در مورد قابلیت‌های در بازاریابی فیلم مشورت می‌کرد، ضمن اینکه ترل نیز قبلا مدیر بازاریابی دیجیتال در شبکه HBO بود؛ اکنون و با همکاری این دو، به نظر می‌رسد اسپیل درصدد استفاده از حمایت‌های رسانه‌ای برای افزایش درآمد استراتژیک است.

از جمله این شرکت در ضمن همکاری با «The Blackening» یک فیلم ترسناک عرضه کرد که تمام بازیگزان اصلی آن  سیاه‌پوست هستند.

بنظر کارشناسان، نیاز به پلتفرمی چون Spill اکنون بیش از گذشته است، زیرا دیگر رقبا چون بلواسکای با موارد مرتبط با تنظیم و تعدیل محتوا همچنان مشکل دارند.

اخیرا Bluesky که پلتفرمی متعلق به جک دورسی(موسس و مدیر یشین توییتر) است و تلاش دارد تمرکزگرایی را کاهش دهد، با این وجود با مشکلی جدی روبرو شد، زیرا نتوانست نظرات تهدیدآمیز برخی کاربران نسبت به یک زن سیاه‌پوست را تعدیل نماید. گفتنی است همین زن، خود نقشی قابل توجه در جلب کاربران رنگین‌پوست به بلواسکای داشت، و همین اتفاق، به نگاه و رابطه کاربران سیاه‌پوست با بلواسکای ضربه‌ای جدی زد.

 

راهکار اسپیل در برخورد با محتواهای مخرب




بدیهی است که اسپیل نیز به زودی در معرض محتواهای ناسالم و مشکلات مربوط به تعدیل آنها قرار خواهد گرفت.

راهکار اسپیل، تشویق و اعطای «امتیاز تکرار» به کاربران در قبال رفتار مثبت است.

به گفت ترل گفت: «ما قصد داریم به عملکرد مثبت و سالم کاربران انگیزه بیشتری بدهیم و به افراد برای اینکه اعضای ثابت، فعال و مشارکت‌کننده در پلتفرم هستند، بدون داشتن عطش به “افزایش فالوور” پاداش بدهیم.»

اپلیکیشن Spill در حال حاضر در وضعیت آزمایشی خود به سر می‌برد، اما ایده‌های جسورانه‌ای برای آینده دارد، از جمله این پلتفرم قصد دارد قابلیت تولیدکنندگان مبتنی بر بلاک‌چین را به منظور پاداش دادن به کاربرانی که منشا محتواهای وایرال هستند به این اپلیکیشن اضافه کند.(تک‌کرانچ)

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا