دانش و علم

هند دمای ماه را اندازه گرفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، لندر متعلق به فضاپیمای چاندرایان۳ روز ۲۳ آگوست در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد. به این ترتیب نه تنها هندوستان نخستین کشوری شد که یک فضاپیما نزدیک قطب جنوب این سیاره فرود آورده، بلکه چهارمین کشور جهان است که کاوشگری روی ماه قرار می دهد.

از زمانیکه چاندارایان۳ به قطب جنوب ماه رسید، بخش سخت فعالیت آن آغاز شد و یک کاوشگر به نام پراگیان را برای بررسی سطح سیاره آزاد کرد. از سوی دیگر لندر این ماموریت( ویکرام) دوربین های یکپارچه اش را طوری تنظیم کرد که ویدئوهایی از محیط اطراف به زمین ارسال کند و حتی ماموریتهای تحقیقاتی خود روی سیاره نیز آغاز کرد.

به عنوان مثال روز شنبه هفته جاری محققان سازمان فضایی هندوستان ویدئویی در پلتفرم ایکس( توئیتر سابق) از پراگیان منتشر کردند که روی محل فرود حرکت می کند. در این ویدئو کاوشگر طلایی رنگ و رد پای آن روی خاک ماه در کنار لندر ویکرام دیده می شوند.

مدت کوتاهی پس از ان سازمان فضایی هند فهرستی در پلتفرم ایکس و منتشر و اعلام کرد پس از فرود ایمن و نرم لندر روی ماه و همچنین آزادسازی پراگیان روی سیاره، آزمایش های علمی ماموریت آغاز شده اند. این سازمان در ایکس نوشت: تمام محموله ها به طور نرمال فعالیت می کنند.

روز یکشنبه سازمان فضایی هند آپدیت جدیدی از یکی دیگر از محموله های چاندرایان۳ به نام ChaSTE یا آزمایش ترموفیزیک سطح متعلق به چاندرا(Chandra’s Surface Thermophysical Experiment ) خبر داد.

هدف این آزمایش در اصل استفاده از یک کاوشگر دما و همچنین ۱۰ حسگر جداگانه دماسنج برای اندازه گیری دمای خاک قطب جنوب ماه بود.

به گفته این سازمان فضایی این آزمایش به محققان کمک می کند رفتار گرمایشی سطح ماه را درک کنند و به نظر می رسد هند در این زمینه به اطلاعاتی دست یافته است.

سازمان فضایی هندوستان یک نمودار منتشر کرد که طبق آن در آزمایش مذکور دمای سطح ماه در اعماق مختلف اندازه گیری شده است.

البته جزئیات مشاهدات انجام شده هنوز تحت بررسی است .

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا