فناوری های نوین

اعلام آمادگی ایران برای همکاری همه‌جانبه علمی درتحقق جهانی بهتر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، روح الله دهقانی در پانزدهمین نشست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، اقدامات قهرآمیز یکجانبه علیه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه علمی ایران را محکوم و آمادگی ایران را برای همکاری‌های همه‌جانبه علمی، فناوری در جهت دستیابی به جهانی بهتر اعلام کرد.

وی به اهمیت نقش دانش و نوآوری و تأثیر شگرف آن‌ها در پیشرفت ملت‌ها اشاره کرد و گفت: تمدن ایران در طول تاریخ، دانش را ارج نهاده است و این موضوع در آموزه‌های کهن ما و کمک‌هایی که به پیشرفت علم و فناوری کرده‌ایم، مشهود است. میراث کشور ما در علم و فناوری از شگفتی‌های الهام بخش معماری و شبکه‌های آبرسانی شهری دوران باستان گرفته تا سیستم‌های مبتکرانه قنات در مناطق کویری ایران، در تمام قرون گسترده است.

دهقانی افزود: ایران خانه دانشمندان برجسته‌ای، چون ابوریحان بیرونی، خوارزمی، ابن سینا، رازی و عمر خیام بود که آثاری ماندگار و پاک نشدنی در دنیای علم و نوآوری به جا گذشته‌اند؛ به ویژه در زمینه‌های ریاضی، پزشکی و نجوم. میراث آن‌ها زنده است، همچنان که ما سنت پیشرفت علمی را در ایران ادامه می‌دهیم.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ایران از زمان تأسیس جامعه ملل متحد در سیستم همکاری چندجانبه، ثابت قدم باقی مانده است و درخصوص تعهد به همکاری جهانی از طریق سازمان ملل نیز تأکید کرد. ما مشتاق هستیم تا با جامعه بین المللی تعامل داشته باشیم و تحقیقات خود را به اشتراک بگذاریم و در عین حال از بهترین شیوه‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای سایر کشورها در زمینه‌های علم، فناوری و نوآوری بهره‌مند شویم.

دهقانی با اشاره به این که ایران در سال‌های اخیر نیز به ساختن میراث غنی علمی خود ادامه داده است، افزود: ما یک اکوسیستم نوآوری پر جنب و جوش را پرورش داده‌ایم که منجر به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان در ایران به عنوان شاهدی بر پتانسیل بادوام جوانان ما و نقش محوری بانوان در سطوح مدیریتی و تخصصی است.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، محیطی پرورش‌دهنده برای پیشرفت فناوری ایجاد کرده است و به عنوان قطب‌هایی برای تحقیق و توسعه پیشرفته عمل می‌کنند. این شرکت‌ها نقشی حیاتی در توسعه فناوری‌ها و راه حل‌های جدید برای مقابله با چالش‌های امروزی ایفا می‌کنند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به نقش‌آفرینی کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در طول همه‌گیری ویروس کرونا در زمینه توسعه فناوری‌ها و علوم در حوزه‌های مختلف مورد نیاز مانند واکسن، درمان‌های پزشکی، داروسازی، آموزش و کمک به مبارزه جهانی با ویروس گفت: آنها همچنین فناوری‌های جدیدی را توسعه داده اند تا به ما در ردیابی و مدیریت شیوع ویروس کمک کنند. علیرغم مواجهه با تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و چالش‌های دسترسی به واکسن‌های کرونا و تجهیزات پزشکی مربوطه، ایران به نرخ چشمگیر واکسیناسیون ۷۶ درصدی در میان جمعیت خود در برابر کووید ۱۹ دست یافته است.

دهقانی با اشاره به مشارکت فعالانه ایران در همکاری‌های بین‌المللی و به اشتراک‌گذاری دانش و ابتکارات انجام شده برای تقویت واکنش جهانی به این بیماری همه‌گیر، به ویژه در جنوب جهانی (کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته) افزود: ایران سخاوتمندانه به کشورهایی که با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کردند، کمک و تجهیزات پزشکی ارائه کرده است؛ این اقدامات، تعهد تزلزل‌ناپذیر ما به ارتقای حقوق بشر و بهبود رفاه جوامع در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران علاوه بر فعالیت‌های خود در حوزه پزشکی در طیف گسترده‌ای از بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی، انرژی و حفاظت از محیط زیست نیز فعال هستند و کمک می‌کنند تا آینده‌ای پایدارتر برای کشورمان و جهان بسازیم.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به جایگاه ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ایران تاکید کرد: فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان تأثیر عمیقی بر حفظ حقوق اساسی بشر مانند حق زندگی، سلامت، کار و توسعه دارد و در عین حال با نابرابری‌ها، فقر و بیکاری که در جامعه وجود دارد مقابله می‌کنند.

علاوه بر این، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، فعالانه درگیر ابتکارات زیست‌محیطی هستند و خستگی‌ناپذیر برای کاهش تغییرات آب و هوایی و حفظ رفاه پایدار ما تلاش می‌کنند. فداکاری و مشارکت آن‌ها در این زمینه‌ها مستحق قدردانی و حمایت بین‌المللی است.

دهقانی با بیان این که دانشگاه‌ها نیز با تأکید بر برابری جنسیتی در میان دانشجویان و محققان در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، نقشی محوری در پر کردن شکاف بین دانشگاه، خدمات عمومی و ارائه خدمات دولتی ایفا می‌کنند، افزود: این همکاری، انتقال کارآمد دانش و اجرای راه‌حل‌های نوآورانه را تضمین می‌کند. آن‌ها با پرورش روابط ساختاریافته به توسعه زیرساخت‌های فناورانه مطلوب کمک می‌کنند که نهایتاً شفافیت، مبارزه با فساد، ترویج حکمرانی خوب و تضمین حاکمیت قانون را افزایش می‌دهد.

وی در عین حال با ناامید کننده خواندن برخی اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه علیه شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری و توسعه علمی ایران تاکید کرد: این اقدامات نه تنها حقوق بشر هر ایرانی را نقض می‌کند، بلکه به شدت مانع پیشرفت و همکاری بین‌المللی در شرایط بحران می‌شود. ما پایان دادن به این گونه اقدامات برای تحقق حقوق بشر و بهبود پیشرفت علمی جهانی را خواستار هستیم.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حق توسعه، یک حق مسلم و زیربنای احقاق حقوق یکدیگر است از همه ملت‌ها درخواست کرد که از این حق با ترویج همکاری‌های باز در زمینه علم و نوآوری به نفع همه بشریت حمایت کنند.

وی افزود: با پرورش دانش، علم و نوآوری می‌توانیم تحقق عادلانه حقوق را تضمین کنیم و توسعه کلی ملت را ارتقا دهیم. ما مسئولیت داریم که در جهت جهانی بهتر برای همه تلاش کنیم.

دهقانی با تاکید بر اینکه ایران برای مشارکت در این هدف مشترک پیشرفت جهانی، علاقه‌مند، مسئولیت‌پذیر و متعهد به جامعه بین‌المللی است، گفت: ما قویاً معتقدیم که با استفاده از دانش، علم و فناوری به شیوه‌ای مشارکتی و فراگیر، می‌توانیم دنیایی بهتر و آینده روشن‌تری برای همه بسازیم.

وی همچنین به موضوع برابری، عدالت و کرامت انسانی پرداخت و با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه افزود: در حالیکه ما در اینجا جمع شده ایم، مردم بیگناه فلسطین تحت فشار ظلم و ستم هستند. وضعیت اسفبار این افراد، نه تنها به عنوان یک مسلمان، بلکه به عنوان یک معتقد به ارزش ذاتی زندگی بشر، عمیقاً من را ناراحت می‌کند.

دهقانی گفت: در تعقیب جهانی عادلانه و هماهنگ، صمیمانه از هر یک از شما دعوت می‌کنم تا متحد شویم و برای ایجاد جامعه‌ای تلاش کنیم که در آن افراد با پیشینه‌های مختلف بتوانند به طور مسالمت آمیز هم‌زیستی کنند. بیایید به طور جمعی کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که نعمت‌هایی که از جانب خداوند به ما عطا شده است به طور یکسان برای همه فراهم شوند.

معاون علمی رئیس جمهور افزود: با پرورش تفاهم، همدلی و اقدام دلسوزانه، می‌توانیم پایه‌های آینده‌ای را بنا کنیم که به حیثیت و حقوق هر فرد، صرف‌نظر از ملیت، قومیت یا مذهب احترام بگذارد. این وظیفه ما به عنوان شهروندان جهانی است که در برابر ظلم، بی‌عدالتی و نقض حقوق اولیه بشر هرجای دنیا که اتفاق بیافتد، بایستیم. با یکدیگر، می‌توانیم جهانی بسازیم که در آن اصول برابری، عدالت و کرامت انسانی حاکم باشد. این مستلزم تعهد تزلزل ناپذیر ما برای حفظ این ارزش‌ها در هر تصمیم و اقدامی است که انجام می‌دهیم. باشد که تلاش‌های جمعی‌مان، ما را به آینده‌ای نزدیکتر کند که در آن صلح و رفاه مشترک همگان، فراهم باشد.

پانزدهمین نشست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر دیروز به ریاست جمهوری اسلامی ایران در محل شورای حقوق بشر در ژنو آغاز به کار کرد.

در این نشست دو روزه بیش از ۶۰ شرکت کننده از جمله مقام‌های عالی‌رتبه، دیپلمات‌ها و سازمان‌های غیردولتی در قالب جلسات کارشناسی مختلف، موضوع «نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر به‌ویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ریاست این نشست را علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد.

مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص که مربوط به مهمترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند و این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا