اخبار سایت

شرایط دریافت فیبر نوری برای شهروندان تهرانی چگونه است؟



فناوری فیبر نوری که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، با روی کار آمدن دولت سیزدهم به عنوان مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت، مورد توجه ویژه قرار گرفته و مشترکان استان تهران برای دریافت این فناوری می‌توانند به سایت شرکت مخابرات مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، از زمانی که کاربر سعی می‌کند به اینترنت متصل شود تا زمانی که پاسخ را دریافت کند، مسیری طی خواهد شد و در هر کجای این مسیر، اگر اختلالی پیش بیاید بر روی ارتباطات به صورت کلی اثرمی‌گذارد. سرعت اینترنت بیشتر هنگام لذت بردن از پخش تلویزیون آنلاین، دانلود فایل‌های حجیم یا مرور شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند.

هرچه سرعت دانلود بیشتر باشد، می‌توان از داده‌های بیشتری نیز استفاده کرد و این حالت برای محتواهای با کیفیت بالا که به جریان دانلود ثابت نیاز دارد که کیفیت تصاویر را به حداکثر برساند، ایده‌آل است؛ همچنین سرعت آپلود هم زمانی اهمیت دارد که پای محتوای مشارکتی در میان باشد.

بنابراین می‌توان یکی از مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت را پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها دانست که طبق برنامه‌ریزی انجام شده و قرار است تا پایان امسال، هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

در این راستا، شرکت مخابرات ایران هم به عنوان یکی از مجریان این طرح در قالب طرح نجما در این زمینه فعالیت کرده است؛ به گفته مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در استان تهران ۱۵ هزار و ۹۳۹، FAT نصب شده که در طرح نجما و طی یک سال گذشته ۴ هزار و ۹۲۴ FAT نصب و ۳ هزار و ۶۸۴ تا از آن فعال است و نکته جالب این است که روزانه به آمار گفته شده افزوده می‌شود زیرا پروژه نجما را دو ساله یعنی تا پایان سال ۱۴۰۳ تعریف کرده‌اند.

البته مدیر مخابرات استان تهران چندی پیش درباره اینکه کدام مناطق بیشتر تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند به ایسنا اعلام کرد: کل استان تهران تحت پوشش قرار گرفته و این محدود به هیچ جای خاصی نیست؛ در واقع هر جایی که جزو اولویت‌های کاری ما باشد، این فناوری را در کل استان توزیع کرده‌ایم. ما اگر هفت منطقه مخابراتی خود را در نظر بگیریم که با شماره‌های ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ شروع می‌شود؛ از ابتدای سال تاکنون ۱۴ افتتاح در ۱۴ منطقه مخابراتی داشته‌ایم و حتی دو بار به هر منطقه مراجعه کرده‌ایم.  

ملک جعفریان درباره نحوه درخواست فیبرنوری توسط شهروندان تهرانی اظهار کرد: ما درحال تکمیل سامانه‌های خود هستیم و اگر شهروندان با شماره ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ تماس بگیرند و یک شماره تلفن همراه یا ثابت اعلام کنند، به پارتنرهای فروش اعلام و درصورتی که منطقه مورد نظر در سطح پوشش باشد، فیبر نوری را واگذار می‌کنند و درصورتی که نباشد، همکاران ما از منطقه مورد نظر بازاریابی می‌کنند، تا درصورتی که به تعداد ۱۰ متقاضی برسد، بتوانند فیبر بک بن (back bone) را اجرا کنند و ما بنا را بر این گذاشتیم که فیبر بک بن را طی دو ماه برای آن اختصاص دهیم، تا پس از طی مراحل مجوز، بتوانیم آن را اجرا کنیم.

نکته قابل توجه این است حتی اگر فردی در یک ساختمان درخواست اجرای فیبر داشته باشد برای آن یک نفر کار انجام می شود و سپس برای بقیه اعضای ساختمان بازاریابی می شود. هزینه کار هم با اجرای فیبرکشی و مودم حدود سه الی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اما سرعتی که ارائه می شود سرعت مناسب و بالایی است.

اما در نهایت مشترکان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت شرکت مخابرات ایران مراجعه کنند و نکته قابل توجه این است مشوق یا پروموشن‌هایی مانند مودم قسطی هم ارائه شده‌ است.

به صورت کلی می‌توان گفت در بیش از ۱۰۰ شهر کار تمام شده و نزدیک به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و این عدد تا پایان آذرماه به ۵ میلیون خانوار می‌رسد. بنابراین میانگین سرعت دسترسی به اینترنت پر سرعت در کشور که ۱۲ مگابیت بر ثانیه است، با اجرای این پروژه به سرعت های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا می‌کنیم.

موضوعی که عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات -چندی پیش به آن اشاره کرد و گفت زمانی در دهه ۸۰ با سرعت‌های کیلوبایت بر ثانیه از اینترنت استفاده می‌کردیم و بالاترین مقدار آن ۵۱۲ کیلوبایت بر ثانیه بود. سرعت اینترنت در کابل نوری ۸۰ برابر سرعت قبلی است و یک انقلاب در مسیر ارتباطات و اطلاعات کشور محسوب می‌شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا