فناوری اطلاعات

بررسی وضعیت بازار و سرمایه گذاری زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، احسان آریانیان رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برگزاری نشست‌های تخصصی در کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور با اشاره به اهمیت خدمات ابری در این حوزه، گفت: در این کنفرانس نشست برنامه توسعه سرمایه گذاری در خدمات ابری با طرح سند راهبردی توسعه رانش ابری ایران و همچنین بازار و فرصت‌های سرمایه گذاری خدمات ابری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه خدمات ابری در ۳ حوزه عمومی، پیام‌رسان ها و دولت تقسیم شده، افزود: در این بخش نیز برنامه کلان وزارت ارتباطات در این حوزه و میزان سرمایه گذاری و مدل اجرا در حوزه دولت و روش‌های همکاری با بخش خصوصی و همچنین پروژه ابر ایران و ابر پیام‌رسان ها و برنامه سازمان فناوری اطلاعات ایران برای تأمین خدمات مورد نیاز پیام‌رسان ها ارائه و مطرح شد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات با بیان اینکه سیاست وزارت ارتباطات از سرمایه گذاری مستقیم در تأمین زیرساخت‌ها به تخصیص بودجه برای خرید خدمات ابری در حال تغییر است، تصریح کرد: نمایندگان بخش خصوصی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شرکت‌های فعال در این حوزه درباره چالش‌های حوزه خدمات ابری، اعتماد سازی و فرهنگ سازی و کمبود منابع انسانی و لزوم برگزاری آموزش در این حوزه مطالبی را ارائه کردند و نمایندگان بخش دولتی این حوزه نیز درباره نیازمندی‌های این حوزه و کمبود بودجه و نیروی انسانی در این حوزه با توجه به نیازمندی‌های روز افزون کشور نکاتی را مطرح کردند.

رئیس کمیته مراکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست وضعیت بازار و فرصت‌های سرمایه گذاری در پروژه‌های ابری و چالش‌های پیش رو در ارائه خدمات ابری توسط فعالان حوزه خدمات ابری ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه اهداف ما از برگزاری این کنفرانس محقق شده است، افزود: در این کنفرانس اسنادی که در حوزه شبکه ملی اطلاعات تدوین شده برای هم رسانی به ذی‌نفعان ارائه شد تا سیاست‌های وزارت ارتباطات در این حوزه مشخص و بخش خصوصی نیز از نقش خود در این حوزه مطلع شود.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نشست ممیزی و نظام رتبه بندی مراکز داده و خدمات ابری به عنوان یکی دیگر از نشست‌های این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در این نشست برنامه نظام رتبه بندی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به صورت کامل تشریح شد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز به رتبه بندی خدمات ابری اشاره کرد که شامل رتبه بندی مراکز داده بخش دولتی مانند بانک‌ها، مراکز صنعتی و تجاری در کل کشور می‌شود.

وی درباره نشست تأمین و پشتیبانی پایدار نیز افزود: این نشست با نگاه اینکه فقط بومی سازی هدف نیست و به دنبال استقلال مدیریت هستیم برگزار شد و در این نشست نظام بومی سازی در پژوهشگاه ارتباطات توسط مجری این نظام تشریح و درباره روال و شاخص‌های ارزیابی خدمات ابری توضیح ارائه شد.

بنا به این گزارش، کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور از صبح دیروز (سه شنبه) برای دو روز با حضور و مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

علاوه بر نشست‌های تخصصی و سخنرانی‌ها، یک نمایشگاه جانبی نیز با حضور شرکت‌های فعال این حوزه در حاشیه این کنفرانس برپا شد و ظرفیت‌های داخلی تولید کنندگان این حوزه در بخش‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری به نمایش درآمد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا