اخبار سایت

سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری آمازون در استارتاپ هوش مصنوعی



در راستای این توافق، استارتاپ «آنتروپیک» بخش عمده نرم افزار خود را به دیتاسنترهای آمازون وب سرویس منتقل کرده و از تراشه‌های این شرکت رایانش ابری برای آموزش مدل‌هایی استفاده می‌کند که از آنها در چت‌بات‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کند. این استارتاپ علاوه بر دسترسی به نیروی رایانشی آمازون، یک سرمایه مالی کسب خواهد کرد که کمک می‌کند هزینه‌های هنگفت ضروری برای آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ را پرداخت کند. این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند آمازون یک موقعیت حداقلی در «آنتروپیک» خواهد داشت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این غول تجارت الکترونیکی و رایانش ابری مدت‌ها در شرکت‌های فعال در حوزه‌هایی که از نظرش اولویت دارند از جمله ایرلاین‌های باری، توزیع کننده مواد غذایی و تولیدکننده کامیون برقی، سرمایه‌گذاری کرده است. اما سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در «آنتروپیک»، بزرگترین قرارداد شرکتی خواهد بود که مستقیما به شرکت خدمات وب آمازون (AWS) مربوط می‌شود. آمازون اعلام کرد مهندسانش از جمله کسانی که خارج از شرکت AWS کار می‌کنند، به مدل‌های «آنتروپیک» دسترسی خواهند داشت.

شرکت AWS بزرگترین فروشنده رایانش ابری و ذخیره سازی داده در جهان است اما در حوزه مدل‌های رایانه‌ای تعلیم دیده برای تولید متن، تصویر و محتوای دیگر عقب مانده است زیرا فاقد محصول و شرکای برجسته در این بخش است. شرکت OpenAI که سازنده چت جی‌پی‌تی است، از دیتاسنترهای مایکروسافت برای نرم افزار خود بهره می‌برد.

مدیران آمازون می‌گویند هنوز نخستین روزهای هوش مصنوعی مولد است و تاکنون، بیش از ۱۰۰ هزار مشتری این شرکت، از ابزارهای یادگیری ماشینی آمازون استفاده کرده‌اند. مدل پایه «آنتروپیک»، «کلود» نام دارد و پیش از این در بخش‌هایی از سرویس آمازون به نام «بِدراک» (Bedrock) موجود بوده است. این مدل که در مراحل اولیه عرضه است، مدل‌های آمازون و شرکت‌های دیگر را برای مشتریان قابل دسترس کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این قرارداد همچنین نقطه عطفی برای تلاش‌های تراشه سازی آمازون است که شامل پردازنده‌هایی به نام‌های ترینیوم و اینفرنتیا است که برای استفاده در موارد یادگیری ماشینی، طراحی شده‌اند. اکثر اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی پیشرفته، به تراشه‌های گران قیمتی متکی هستند که توسط شرکت انویدیا تولید شده‌اند و تهیه آنها ممکن است دشوار باشد. شرکت «آنتروپیک» از تراشه‌های AWS برای ساخت و آموزش مدل‌های اساسی آتی استفاده خواهد کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا