فناوری های نوین

سرعت دانش بنیان شدن شرکت ها از ۱۰۰ روز به ۴۰ روز کاهش یافت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فر در پنل اشتغال نوآورانه فارغ‌التحصیلان نمایشگاه آبادیران، خاطرنشان کرد: حمایت از شکل گیری و بزرگ شدن شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی افزود: سال گذشته سعی کردیم کمک کنیم فرآیند دانش بنیان شدن این شرکت ها تسریع شود. اکنون سرعت تبدیل شرکت ها به شرکت دانش بنیان از ۱۰۰ روز به ۴۰ روز رسیده است.

اسدی فرد بیان کرد: نکته مهم این است که از ۸ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان موجود حدود ۵۰ درصد قبل از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده بودند و ۵۰ درصد بقیه بعد از تصویب قانون شکل گرفته اند. طبیعتا هر شرکت ضمن به کارگیری تعدادی دانش آموخته تعدادی شغل خدماتی نیز ایجاد کرده است.

وی گفت: این شرکت ها در اطراف یک فرد فناور شکل نمی گیرد بلکه حول یک کارآفرین شکل می گیرد و باید جنبه های کارآفرینی در کنار جنبه های مهارتی که آموزش داده می شود، شکل بگیرد.

اسدی فرد افزود: این اتفاق باید مانند کار بورسیه صنعتی برنامه ریزی شده اتفاق بیفتد. بورسیه صنعتی دانشجویان از سال گذشته در بنیاد ملی نخبگان پیگیری می شود.

وی بیان کرد: دانشجویان به دنبال پیدا کردن فضای اشتغال مهاجرت می کنند. اما در این طرح دانشجو وقت خود را بین دانشگاه و صنعت سپری می کند و مهارت می آموزد. این مهارت آموزی بر اساس نیاز صنایع در دفترچه کنکور درج شده است و از امسال اجرایی می شود.

اسدی فرد در ادامه گفت: امریه دانش بنیان از گذشته اجرا می شد و مرسوم بود دانش آموختگان دوره سربازی را در نهادهای دولتی بگذرانند، با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با افراد نخبه پیرو امریه دانش بنیان و پروژه جایگزین سربازی از ۷۵۰ نفر تعدادشان به دو هزار نفر رسیده است که امیدواریم باز هم بیشتر شود. ۸۰ درصد از این افراد جذب همان شرکت ها شدند و چند درصد از این افراد خودشان شرکتی تاسیس کردند و تعداد کمی مهاجرت کردند که امیدواریم چنین برنامه هایی افزایش یابد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا