اخبار سایت

سنگاپور و زوریخ، گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی


سنگاپور، مرکز فعالیت آسیای جنوب‌شرقی، رتبه سال گذشته‌اش را حفظ کرد و زوریخ، بزرگ‌ترین شهر سوئیس، از رتبه ششم در سال ۲۰۲۲ بسیار بالاتر آمد.

سنگاپور در ۱۱ سال گذشته ۹ بار در رتبه نخست قرار گرفته است، در حالی‌ که زوریخ پس از سه سال وقفه، به بالای جدول بازمی‌گردد.

براساس جدیدترین نسخه گزارش هزینه زندگی در سراسر جهان، که واحد اطلاعات اکونومیست (ئی‌آی‌یو) منتشر می‌کند، نیویورک، که یک سال پیش در صدر قرار داشت، به رتبه دوم نزول کرد و هم‌تراز با ژنو شد.

لندن، خارج از این ۱۰ شهر برتر، در جایگاه دوازدهم این فهرست از ۱۷۳ شهر گران قرار دارد و از رتبه بیست و هشتم در سال گذشته صعود کرده است. در همین حال، منچستر جهش‌ بزرگی کرده است و با ۳۱ پله‌ ارتقا، چهل و دومین شهر گران دنیا شده است.

بقیه ۱۰ شهر گران جهان عبارت‌اند از هنگ‌ کنگ، لس‌ آنجلس، پاریس، کپنهاگ، تل‌ آویو، و سان‌ فرانسیسکو.

در این گزارش آمده است که چهار شهر از ۱۰ شهر گران دنیا در اروپای غربی واقع‌اند، جایی که «تورم چسبنده در خواربار، پوشاک، و مراقبت‌ فردی، همراه با افزایش ارزش یورو و سایر ارزهای محلی در این منطقه»‌، موجب بالا رفتن آن‌ها در این رتبه‌بندی شده است.
 

در سوی دیگر این رتبه‌بندی، دمشق در سوریه همچنان ارزان‌ترین شهر دنیا است و پس از آن تهران در ایران، طرابلس در لیبی، و کراچی در پاکستان قرار دارد.

بیشترین افت رده‌بندی مربوط به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ در روسیه است،‌ زیرا تحریم‌های اعمال‌شده بعد از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین باعث افت ارزش روبل شده است.

گزارش جهانی هزینه زندگی مطالعه‌ای سالیانه است که ئی‌آی‌یو، بخش پژوهش و تحلیل گروه نشریه اکونومیست، انجام می‌دهد.

اوپاسانا دات، رئیس هزینه زندگی در سراسر جهان در ئی‌آی‌یو، گفت: «بحران هزینه زندگی هنوز تمام نشده و سطح قیمت‌ها بسیار بالاتر از روندهای پیشین است.»

«انتظار داریم که تورم در سال ۲۰۲۴ همچنان رو به کاهش باشد، زیرا که تاثیر تاخیری افزایش نرخ بهره به‌تدریج بر فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه بر تقاضای مصرف‌کننده اثر می‌گذارد. اما خطر صعود نیز همچنان وجود دارد. تشدید جنگ اسرائیل و حماس باعث افزایش قیمت انرژی می‌شود. در این حال، تاثیر بیش از انتظار [طوفان] ال‌نینو قیمت‌های موادغذایی را حتی بیش از این بالا می‌برد.»

گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ عبارت‌اند از:
۱. سنگاپور

۲. زوریخ، سوئیس

۳. ژنو، سوئیس

۴. نیویورک، ایالات متحد آمریکا

۵. هنگ‌ کنگ

۶. لس‌ آنجلس، ایالات متحد آمریکا

۷. پاریس، فرانسه

۷. کپنهاگ، دانمارک

۹. تل‌‌آویو، اسرائیل

۱۰. سان‌‌فرانسیسکو، ایالات متحد آمریکا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا