اخبار سایت

آیفون ۱۴ رجیستر نخواهد شد




سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تکذیب خبر رجیستر شدن آیفون ۱۴ که توسط رئیس سازمان ملی استاندارد مطرح شده بود، گفت: طبق برنامه، جمع‌آوری آیفون های قاچاق ۱۴ و ۱۵ در سطح بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا، با اشاره به تداوم ممنوعیت واردات مسافری و تجاری ایفون های ۱۴ و ۱۵ گفت: پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هفته گذشته فرایند جمع آوری گوشی‌های آیفون قاچاق ۱۴ و ۱۵  از بازار آغاز شده و این روند ادامه داشته و خللی در اجرای آن صورت نگرفته است.

وی با تکذیب اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ گفت: موضوع رجیستر شدن یا نشدن تلفن‌های همراه مربوط به حوزه‌ استاندارد نیست و نباید در این خصوص اظهار نظری انجام شود.

گفتنی است امروز اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در رابطه با رجیستر شدن آیفون ۱۴ گفت: پول ذخیره کنید که به زودی بتوانید آیفون ۱۴ بخرید. اگر محدویت‌های ارزی کم شده و وزارت ارتباطات صلاح بداند این کالا در آینده رجیستر خواهد شد.

اما او در ادامه این نشست صحبت‌های خود را تصحیح کرد و گفت: در صورت کم شدن محدودیت ارزی و صلاح وزارت ارتباطات، احتمالا آیفون ۱۴ رجیستر خواهد شد، اما درباره اینکه سازمان استاندارد متولی این امر نیست. به هر حال آیفون ۱۴ مشکل استاندارد ندارد.

گفتنی است؛ تقریبا از ابتدای پاییز رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کرده‌اند که واردات تجاری این موبایل ممنوع است و بعد از مدتی هم واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن از رویه مسافری نیز ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ قاچاق گران‌تر شده و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.  

البته همچنان عده‌ای به تغییر این شرایط امیدوار بودند و حتی برخی مغازه‌داران با وعده رجیستر شدن این موبایل آن را به خریداران عرضه می‌کردند، اما در نهایت مشخص شد که قرار نیست ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا برداشته شود. اواخر شهریور ماه دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ارزبری بالا و عمل متقابل نسبت به تحریم‌ها را از جمله مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که مسئولان برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا مطرح کرده‌اند و گفت که به این ترتیب میزان واردات و ارزبری آیفون به شدت کاهش پیدا کرده، چرا که عملا از آیفون ۱۴ به بعد ثبت سفارش و رجیستری نخواهد شد و مدل‌های ۱۳ و قبل از آن هم دیگر تقاضای چندانی ندارد. مدتی بعد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم این موضوع را تایید کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا