اخبار سایت

قطع تماس استارشیپ اسپیس ایکس هشت دقیقه پس از پرتاب


این موشک ۱۲۰ متری در اولین پرتاب خود در ماه آوریل (فروردین ماه) اندکی پس از آن که از پایگاهی در تگزاس به فضا رفت، در آسمان منفجر شد. اما این بار، موشک به ارتفاعی بالاتر و خارج از جو زمین رسید.

امروز، بخش بالایی موشک بدون خدمه استارشیپ پس از پرتاب از تگزاس، با موفقیت از تقویت‌کننده جدا شد اما بعد، بوستر یا بخش پایینی که قرار بود روی زمین فرود آید، بر فراز خلیج مکزیک منفجر شد و دقایقی بعد هم تماسش با استارشیپ قطع شد.

بخش بالای استارشیب دقایقی بعد از آن به مسیر خود ادامه داد اما با توجه به اینکه مرکز کنترل هیچ سیگنالی از آن دریافت نمی‌کرد، فرمان انفجار انتحاری سفینه را ارسال کرد.

با این‌ حال ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس پرتاب امروز را «هیجان‌انگیز» خواندند ‌و می‌گویند این بار استارشیپ به فضا رسید، اما در آزمایش قبلی تنها چهار دقیقه پس از پرتاب منفجر شد.

مهندسان اسپیس ایکس گفته‌اند که پس از اولین تلاش ناموفق بیش از «هزار تغییر» در سیستم‌های استارشیپ انجام داده‌اند.

 

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس گفته که پس از دومین پرواز آزمایشی، پیشرفت قابل توجهی در توسعه موشک جدید استارشیپ داشته است.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به این شرکت به دلیل تلاش‌هایش تبریک گفته است.

بیل نلسون، رئیس ناسا در شبکه اجتماعی ایکس گفته: «پرواز فضایی یک ماجراجویی جسورانه است که نیاز به روحیه و نوآوری جسورانه دارد. آزمون امروز فرصتی برای یادگیری است که مجددا پرواز کنید.»

کمپانی اسپیس ایکس امیدوار است که موشک استارشیپ اقتصاد فضا را متحول کند و موشکی کاملا قابل استفاده مجدد تولید کند که بتواند محموله‌های سنگین را به مدار زمین منتقل کند.

هدف نهایی این کمپانی ساخت فضاپیمایی است که بتواند افراد و محموله‌ها را تا اواخر دهه جاری میلادی به ماه و در نهایت به مریخ ببرد.

منبع: بی‌بی‌سی

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا