فناوری های نوین

۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی سالانه در حوزه دارو



به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در گفتگوی زنده خبری ضمن اشاره به اینکه مهمترین رویکرد و ماموریت جدی بنیادهای علم در دنیا، مردمی‌سازی و ترویج مردمی علم است، گفت: علت این است که با ترویج اخبار و اطلاعات در زندگی مردم، مطالبه ملی ایجاد شده و اعتماد به نفس ملی بالا می‌رود و به دلیل آگاه شدن اقشار مختلف مردم از حوزه علم و فناوری، ساز و کارهای اقتصادی و بهره وری شکل می گیرد. در سال های گذشته توجه به حوزه علم و فناوری و دانش بنیان ها به صورت کاملا غیرمتمرکز و گسترده در تمام نقاط کشور، یک فضای امیدآفرینی را در مردم ایجاد کرده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حوزه علم و فناوری در کشور پرشتاب پیش می رود، افزود: تکرر و تاکید برحوزه علم و فناوری آنقدر که در کلام رهبری وجود دارد، در کلام سایر مسئولان نیست. رهبری در تمام دوران خود، توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری داشتند و امروز این توجه، ثمره داده است و هر روز دستاوردهای علمی جدیدی را شاهد هستیم. گاهی این دستاوردها آنقدر زیاد هستند که به انتشار یک خبر بسنده می‌کنیم و اینها علامت عادی شدن پیشرفت و توسعه در کشور است.

دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: جوان‌ها با سن ۳۰ یا ۳۵ سال در طول ۵ تا ۱۰ سال تلاش به دستاوردهای علمی می‌رسند که بسیار شیرین و جذاب است و ارزش اقتداری و اقتصادی برای کشور دارد. معتقدم ما نسبت به جریان علم و فناوری عقب تر هستیم و باید تلاش کنیم هر چه بیشتر حمایت کنیم.

وی با بیان این مطلب که دانش‌بنیان‌ها موجب ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی سالانه در حوزه دارو شدند، گفت: دانش‌بنیان‌ها در حوزه امنیت غذایی، امنیت پزشکی و … دستاوردهای خوبی داشته اند که حاصل تلاش هزاران شرکت دانش بنیان و مجموعه تحقیقاتی است. در صنعت نفت یک زمانی از نظر تجهیزات و نرم افزاری وابستگی ۱۰۰ درصدی داشتیم اما در حال حاضر محصول و سخت افزاری وجود ندارد که توان تولید آن توسط دانش بنیان های ایرانی وجود نداشته باشد اگرچه کم لطفی هایی را شاهد هستیم اما جریان استفاده از محصول بومی و ایرانی به خوبی راه افتاده است و انشاالله این جریان کشور را آباد خواهد کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به سفر رئیس جمهور به اندونزی و توافقات صورت گرفته درحوزه علم و فناوری گفت: پیرو سفر رئیس‌جمهوری، هفته گذشته اولین هیات اندونزیایی به ایران آمدند و یک موافقت‌نامه‌ای با طرف خارجی امضا شد که بنا بر آن، از تابستان امسال ۱۰۰ پژوهشگر اندونزیایی میهمان ما می‌شوند و ۱۰۰ پژوهشگر ایرانی میهمان کشور اندونزی خواهند شد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا