فناوری های نوین

تدوین سند هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در مراسم اختتامیه ششمین رویداد بین‌المللی بازی‌های جدی اظهار داشت: دنیای امروز، دنیای علم است و برتری کشورها به جایگاه آن کشور از نظر علم و فناوری برمی‌گردد. در واقع می‌توان گفت انقلاب صنعتی چهارم زندگی را به سمت زندگی مبتنی بر علم و فناوری هدایت می‌کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل موضوع اقتصاد دانش بنیان را مطرح کردند که بعد از آن ما بحث صنعت دانش بنیان را بر اقتصاد دانش بنیان داشتیم. همه این مفاهیم فعالیت بر اساس علم و فناوری را مطرح می‌کند و ما نیز باید یاد بگیریم در این مسیر تفکر کنیم.

رهایی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها موتور هوشمند علم، فناوری و نوآوری هستند و اگر این مراکز را یک مرجع و مرجع ساز بدانیم، این محیط به عنوان خانه برای همه نوع فعالیت‌های علمی محسوب می شوند.

وی افزود: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۸ دانشکده و ۲۲ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی داریم که عمدتا در زمینه‌های فنی و مهندسی مورد نیاز کشور فعالیت می کنند و ما پروژه‌های کلان و بزرگی انجام دادیم به طور مثال دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، سند هوش مصنوعی را برای مجموعه‌ای از بخش‌های مهم کشور تدوین می‌کند و در قالب چند قرارداد بزرگ فعالیت‌های مهمی در زمینه توسعه علوم شناختی انجام می دهد. در عین حال در وزارت علوم نیز سند ملی هوش مصنوعی تدوین می کنیم.

رهایی با بیان اینکه در حوزه هوش مصنوعی تا حدی از دنیا عقب هستیم، گفت: ما باید حرکت بسیار شتابانی در این حوزه داشته باشیم تا این عقب ماندگی را جبران کنیم و در یک جایگاه درست قرار بگیریم.

به گفته این استاد دانشگاه؛ آنچه کشور را در سطح خاورمیانه مطرح می‌کند، این است که ما در یک دهه اخیر جهش ۵۵ پله‌ای داشتیم و همه مسئولان از جمله مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید مبنای علمی در کشور دنبال شود، به طوری که شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان به عنوان اهداف اصلی ما باشد.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آماری که سال های ۹۶ تا ۹۹ منتشر شد، این دانشگاه رتبه برتر را در ارتباط با ثبت اختراعات بین‌المللی در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور کسب کرد. ضمن اینکه در بخش ثبت اختراعات ملی نیز رتبه دوم را به دست آورد.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک مجموعه از برنامه‌های آموزش علمی فنی و مهندسی تلاش می‌کنیم تا آن جایگاه واقعی را در سطح ملی، منطقه و بین اللملی را بدست آوریم. در این راستا بحث تولیدات علمی و توسعه فعالیت‌های صنعتی به همراه انجام طرح‌های تحقیقاتی مبتنی بر نیاز کشور از اهداف اصلی ما است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در سال ۹۰ نیازهای مهم کشور اولویت بندی و در قالب ۴۳ طرح کلان ملی مصوب و قرار شد دانشگاه‌ها و صنایع مختلف در این طرح‌ها پا به میدان بگذارند دانشگاه ما در ۱۶ طرح کلان ملی ورود کرد و نقش محوری خود را انجام داد. در حال حاضر نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه توسعه بازی‌های فکری را که موجب اعتلای کشور و توسعه علمی خواهد شد، اعلام می کنیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا