اخبار سایت

آخرین وضعیت اتصال به فیبر نوری در کشور



فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

اما در مدل (Fiber To The Building) FTTB، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و درنهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود و در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در همین رابطه اخیرا عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار کرد: برای فراهم کردن زیرساخت مناسب در کشور، پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها از یک سال گذشته آغاز و در ۱۰۰ شهر نیز به پایان رسیده و تاکنون ۴.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی تأکید کرده است سرعت‌های نزدیک به هزار مگابیت برثانیه نیز در این شهرها به مردم ارائه می‌شود و تا پایان دولت نیز تمام شهرهای کشور تحت پوشش این پروژه قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر زارع پور اخیرا با انتشار  پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی از آغاز طرح ملی فیبر نوری در جزیره ابوموسی خبر داد.

او در این زمینه گفت: امروز طرح فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در جزیره زیبای ابوموسی در حال اجراست تا امکان ارائه سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه‌ای به هموطنان ساکن این جزیره فراهم شود.

در لایحه بودجه سال آینده نیز بخش‌هایی به این فناوری اختصاص داده شده است. در تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفته شده است به منظور تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه فیبر نوری کشور، معابر شهری و خارج از شهری را حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت تقاضای کاربر معرفی شده از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صرفاً با رعایت شرایط و ضوابط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه کنند.

از سوی دیگر در بخش دیگری نیز گفته شده به منظور تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه فیبر نوری کشور، وزارت نیرو با همکاری وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) مکلف‌اند استانداردها، ضوابط و تعرفه‌های عبور تار (فیبر)های نوری هوایی کاربران مذکور از طریق تیرها و دکل‌های برق را با رعایت اصول امنیتی و پدافند غیرعامل حداکثر ظرف دو ماه به تصویب هیأت وزیران برساند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا