اخبار سایت

مزارع انرژی خورشیدی می‌توانند از فضا به زمین برق بفرستند



دانشمندان بریتانیایی می‌گویند ماهواره‌ای که به منظور آزمایش امکان گردآوری نور خورشید برای تولید انرژی به فضا پرتاب شد، موفقیتی بیش از حد انتظار نشان داده است.

پژوهشگران گفتند این آزمایش نشان داد که ساخت پنل‌های خورشیدی سبک‌وزن با هزینه کم که بتوانند در فضا کار کنند، امکان‌پذیر است.

آن‌ها یکی از آن دستگاه‌ها را به فضا فرستادند و نحوه عملکردش را در یک دوره شش ساله و ۳۰ هزار گردش مداری بررسی کردند. آن‌ها گفتند که این دستگاه توانست در برابر پرتوهای خورشیدی و سایر آسیب‌های فضا مقاومت کند و به تولید برق ادامه دهد.

کریگ آندروود از دانشگاه ساری بریتانیا گفت: «ما بسیار خرسندیم که ماموریتی که طراحی شده بود تا به مدت یک سال دوام بیاورد، هنوز پس از شش سال دارد کار می‌کند. این داده‌های دقیق نشان می‌دهد که این پنل‌ها در برابر پرتو مقاومت می‌کنند و ساختار لایه نازک آن‌ها در شرایط سخت حرارتی و خلا فضا خراب نشده است.»

«این فناوری سلول‌های خورشیدی بسیار سبک می‌تواند به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ و کم‌هزینه‌ای بینجامد که در فضا مستقر شوند و انرژی پاک را به زمین برسانند‌ــ و اینک ما نخستین شواهد را در اختیار داریم که نشان می‌دهد این فناوری به شکل قابل‌اطمینانی در مدار کار می‌کند.»

این پنل‌ها در دانشگاه سوانزی ساخته شدند و در آن‌ها از نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی ساخته‌شده از تلورید کادمیوم استفاده شد. این ماده امکان ساخت پنل‌های بزرگ‌تر و سبک‌تر را فراهم می‌کند که توان بیشتری تولید می‌کنند و نسبتا ارزان‌اند.

در ادامه، همکاران آن‌ها در دانشگاه ساری آن پنل‌ها را در ماهواره‌ای قرار دادند که می‌توانست به فضا فرستاده شود و همچنین فناوری اندازه‌گیری چگونگی ادامه عملکرد آن‌ها پس از قرار گرفتن در مدار را پایه‌ریزی کردند.

اندازه‌گیری‌ها نشان دادند که کارایی پنل‌ها به‌تدریج کاهش یافت، اما پژوهشگران می‌گویند که با وجود این، آن‌ها نشان دادند که پنل‌ها درنهایت می‌توانند از نظر تجاری کارآمد و قابل‌اجرا باشند.

مزارع خورشیدی در فضا بر بسیاری از مشکلات زیرساخت‌های تجدیدپذیر موجود روی زمین غلبه خواهند کرد. این مزارع خورشیدی می‌توانند در عمل فضای بیشتری فراهم کنند اما به‌طورخاص می‌توانند مشکلات ناشی از آب‌وهوا را دور بزنند و نسبت به پنل‌های ساخته‌شده روی سطح زمین، از نور خورشید شدیدتری بهره بگیرند.

ساخت دستگاه‌هایی که بتواند در برابر مشکلات فضا مقاومت کند، تنها یکی از موارد چالش‌های مزارع خورشیدی در فضا است. برای نمونه، باید راهی برای فرستادن انرژی به ما نیز وجود داشته باشد‌ــ اگرچه محققان تابستان امسال توانستند با موفقیت، انرژی را با استفاده از امواج مایکروویو به زمین ارسال کنند.

مقاله‌ای که این یافته‌ها را شرح می‌دهد، «آی‌اِی‌سی‌ــ‌۲۲‌ــ‌سی۳.۳.۸ نتایج شش سال پرواز فضایی از آزمایش سلول خورشیدی لایه نازک ای‌ای‌ست‌ــ۱‌اِن (تی‌اف‌اس‌سی)»، در مجله آکتا آستروناتیکا منتشر شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا