اخبار سایت

۵ عادت بد در رانندگی که پول شما را هدر می‌دهد


هیچ‌کس دوست ندارد پولی را که به‎ سختی به‌دست آورده، در موقعیت‌هایی از دست دهد که به‌راحتی هم قابل پیشگیری است، مخصوصا در مواردی چون رانندگی و حمل و نقل.

مالکان خودرو، اعم از سواری، شاسی‌بلند یا کامیون و… می‌توانند به‌سهولت از وسیله نقلیه خود استفاده کنند، بدون آنکه متحمل هزینه اضافی شوند؛ اما اغلب افراد به سبب کارهایی که می‌کنند، یا مهم‌تر از آن، کارهایی که به‌دلیل بی‌توجهی انجام نمی‌دهند، در حین رانندگی، با هزینه‌های گزاف خودرو مواجه می‌شوند.

توجه به چند الگوی نامناسب در رانندگی که می‌تواند جیب هر فرد را خالی کند، بسیار مهم است. در حین نگریستن به هر الگوی رفتار پرهزینه، کار عاقلانه آن است که به یاد داشته باشید تک‌تک این رفتارها، موضوعی نیست که به‌سادگی نادیده گرفته شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که در یاد داشته باشید ممکن است باز هم هزینه‌های گزاف بپردازید و دائماً بودجه خود را هدر دهید.
 

۱- نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری خودرو

یکی از بدترین عادات نادرست رانندگان، عدم مراقبت صحیح از وسیله نقلیه است. بر کسی پوشیده نیست که نادیده گرفتن برخی از جنبه‌های هر نوع خودرو که موجب حرکت روان آن می‌شود، مانند بررسی منظم فشار باد لاستیک یا تعویض به‌موقع روغن، کار بسیار آسانی برای برخی از افراد است. اهمیت تنظیم موتور و دیگر فعالیت‌های به‌ظاهر پیش پا افتاده و البته بسیار واجب تعمیر و نگهداری خودرو در وقتی کاملاً آشکار می‌شود که بررسی کنیم این الگوی نامطلوب چه هزینه‌ای می‌تواند در آینده به بار آورد.

تعویض نشدن روغن یا نبودن باد مناسب در تایرها می‌تواند باعث شود خودرو برای جبران کمبود نگهداری به قطعات و تعمیرات جدیدی نیاز داشته باشد و در نتیجه، مکانیک صورتحساب بلندتری برایتان تنظیم کند. همچنین گاه احتمال دارد که با همین بی‌توجهی‌ها، موتور به‌طور کامل خراب شود.
 

 ۲- ترمز کردن شدید

خودروها طوری طراحی شده‌اند که در مواقع ضروری به‌سرعت توقف کنند و از همین رو، وقتی شخصی برای جلوگیری از تصادف، پدال ترمز را محکم می‌فشارد، خودرو معمولاً بدون حادثه به‌ طور کامل متوقف می‌شود. اما عادت همیشگی ترمز ناگهانی یا شدید، حرکت خوبی نیست زیرا سیستم تعلیق، لنت ترمز و قسمت‌های‌ گردنده‌ را از کار می‌اندازد که به نیاز مکرر به خرید جایگزین‌ها و پرداخت هزینه به متخصص برای نصب می‌انجامد.

از سوی دیگر، نحوه ترمزگیری، بر میزان مصرف سوخت خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. زمانی که در حین رانندگی با سرعت،‌ پدال ترمز را محکم می‌کوبید، برای جبران این توقف آنی و رسیدن به سرعت و نیروی قبلی، باید مجددا شتاب بگیرید و این به معنای لزوم مصرف سوخت بیشتر است. پس ترمز شدید، بالقوه به معنای آسیب به به وسیله نقلیه و نیز جیب شماست!
 

 ۳- حمل کردن بار بیش از حد

حتما تاکنون در سفرهای جاده‌ای دیده‌اید که یک وسیله نقلیه معمولی می‌تواند بار قابل توجهی از چمدان‌ها و لوازم را حمل کند. اما باید بدانید که این کار بدون هزینه نیست! رانندگی با این توده اضافی بار، نه تنها مقدار زیادی سوخت را تلف می‌کند بلکه به وسیله نقلیه شما هم آسیب فیزیکی می‌رساند.

حمل بار بیش از حد معمول، بر موتور و سیستم تعلیق و ترمزها فشار می‌آورد، ‌و می‌تواند به مصرف بیشتر بنزین بینجامد؛ همچنین اگر از باربند‌های سقفی استفاده می‌کنید، نه‌تنها بر وزن می‌افزایند بلکه مقاومت هوا نیز ایجاد می‌کنند، که به نوبه خود، بر موتور فشار وارد می‌آورند و مصرف بیشتر سوخت را به دنبال دارند.
بهتر است حتی صندوق عقب،‌ و نیز صندلی عقب را از وسایل غیرضروری خالی کنید.

 

 ۴- رانندگی پرخاشگرانه

رانندگی تهاجمی انواع گوناگونی مانند سرعت غیرمجاز، تعقیب و گریز خطرناک،‌ و افزایش ناگهانی شتاب را شامل می‌شود. چنین اقداماتی به موتور آسیب می‌زند و از بازده سوخت می‌کاهد به‌خصوص زمانی که رانندگان در فاصله بسیار نزدیکی به دنبال یکدیگر در حرکت هستند و ناگهان ترمز می‌کنند. شتاب گرفتن ناگهانی در پشت چراغ‌های راهنمایی و در بزرگراه‌ها بر مصرف سوخت نیز می‌افزاید و به افزایش هزینه مصرف گاز می‌انجامد. اتخاذ این الگوی رفتار نامنظم در پشت فرمان نیز سایش قطعات ضروری مانند تایر‌ها، ترمزها و سایر اجزای خودرو را شدت می‌بخشد و به هزینه‌های بالاتر نگهداری، و کاهش طول عمر خودرو می‌انجامد.

البته واقعیت مهم‌تر اینکه چنین حرکت‌هایی می‌تواند احتمال تصادف را افزایش دهد و در نتیجه هزینه‌های دادرسی احتمالی، و صورتحساب‌های گزاف تعمیر را به همراه داشته باشد. هر چه زودتر از این عادات بپرهیزید زیرا داشتن پبشینه چنین رفتاری می‌تواند حق بیمه را افزایش دهد و هزینه بیشتری برای مصرف‌کنندگان داشته باشد.
 

۵- بی‌توجهی به “بنزین زدن”

یکی از عادات بد رانندگی، نادیده گرفتن چراغ هشدار بنزین روی داشبورد، و نتیجتا رانندگی با وجود باک بنزین کم است. انجام دادن این کار می‌تواند در صافی بنزین گرفتگی ایجاد کند، یا به گرمای بیش از حد پمپ بنزین یا حتی از کار افتادن آن خیلی زودتر از حد انتظار بینجامد، که طبعا تعمیر آن نیازمند هزینه چشمگیر خواهد بود، پس به محض دیدن چراغ هشدار بنزین، در اولین فرصت ممکن مسیر جایگاه پمپ بنزین را در پیش بگیرید.

از سوی دیگر، گاهی برخی رانندگان در خصوص استفاده از بنزین ممتاز (سوپر) برای وسیله نقلیه‌شان اصرار دارند، در حالی که همیشه نیازی به این موضوع نیست و صرفا هدر دادن بودجه است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا