فناوری های نوین

یک شرکت نوپا واکسن آنفولانزای نانویی را تجاری‌سازی می‌کند



به گزارش خبرگزاری مهر، این واکسن جدید مبتنی بر نانوذرات می‌تواند محافظت گسترده و نه فصلی در برابر آنفلوانزا نوع A فراهم کند. واکسن‌های آنفولانزای موجود فقط محافظت محدود و فصلی را فراهم می‌کنند زیرا پروتئین‌های بسیار قابل تغییر را بر روی ویروس هدف قرار می‌دهند. دانشمندان به تازگی واکسنی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به طور گسترده در برابر سویه‌های آنفلوانزا نوع A عمل کند.

جزئیات این واکسن در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده است. دراین واکسن، از یک قطعه پروتئینی نسبتاً تغییرناپذیر آنفلوانزا، به نام M۲E استفاده می‌شود. این قطعه پروتئینی درون نانوذرات قرار می‌گیرد تا سیستم ایمنی بدن را آماده کند. نتایج قوی این واکسن در آزمایشات اولیه روی حیوانات نشان می‌دهد که امکان تولید واکسن آنفولانزای جهانی که محافظت طولانی مدت دارد، وجود خواهد داشت.

جیانگ زو نویسنده ارشد مطالعه می گوید: «این واکسن آزمایشی پتانسیل محافظت در برابر سویه‌های متنوع فصلی A و همچنین سویه های نوع ظهور در آینده را دارد.»

M۲E قسمت کوچک و خارجی M۲، پروتئین تعبیه شده در پاکت بیرونی ویروس‌های آنفولانزا، است. از آنجا که M۲ نقش مهمی در چرخه عمر ویروس آنفولانزا دارد در سویه‌های مختلف یکسان هستند. بنابراین، M۲E می تواند یک هدف خوب برای ساخت واکسن آنفولانزا باشد.

در عمل، هدف قرار دادن M۲E یک چالش بوده است. واکسن‌های گذشته که M۲E را هدف قرار می‌دادند، محافظت قوی و بادوام نشان نداده‌اند، عمدتاً به این دلیل که این قطعه پروتئین برای درگیر کردن سیستم ایمنی بدن بسیار کوچک است. در این واکسن جدید بر این مشکل غلبه شده است.

نانوذرات مورد استفاده در این واکسن، شبیه به ویروس بوده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است.

شرکت سوواکس بیو (Uvax Bio) که از شرکت Scripps Research اسپین‌آف شده، این فناوری پتنت شده را برای توسعه بیشتر خریداری کرده است. این شرکت قصد دارد از این فناوری برای تولید واکسن‌های ضد بیماری‌های عفونی استفاده کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا