فناوری های نوین

افزایش هسته‌ها و شرکت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر علی اسدی رئیس پارک‌ علم و فناوری دانشگاه تهران در نشست مشترک رئیس دانشگاه تهران و وزیر صنعت، معدن و تجارت که در محل آزمایشگاه ملی قوای محرکۀ پیشرفتۀ دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مزیتی که پارک‌های دانشگاهی نسبت به پارک‌های استانی و پارک‌های دستگاهی در زمینه مؤلفه‌های موجود در زنجیره نوآوری و فناوری دارند، ناظر بر بهره‌مندی پارک‌های دانشگاهی از ظرفیت ایده‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی جوان است.

وی افزود: بیش از ۳۹ هزار دانشجوی دانشگاه تهران یعنی ۷۰ درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دانشجویان دارای نوآوری‌هایی است که پروراندن ایده‌های نو و خلاقانه درون آنها می‌تواند منجر به تشکیل هسته‌های فناور شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اعلام اینکه طی ۱.۵ سال گذشته، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که با محوریت و سهامداری دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فارغ‌التحصیلان یا اعضای هیأت علمی دانشگاه شکل گرفته، افزایش ۱۰۰ درصدی پیدا کرده است؛ ادامه داد: بر اساس متوسط جهانی، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هسته‌های فناوری که از محل ایده‌های دانشجویی شکل می‌گیرند، موفق به تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان می‌شوند. در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز میزان موفقیت هسته‌های فناور که توسط دانشجویان شکل گرفته است، نزدیک متوسط جهانی است.

دکتر اسدی با اعلام اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نسبت به آغاز سال ۱۴۰۱، از رشد ۵۰ درصدی برخوردار است؛ از وزیر صمت خواستار شد تا حمایت‌های قانونی و ریل‌گذاری‌های لازم به منظور تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همچنین خواستار دستور وزیر صمت در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکاری شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری شد.

استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان این دیدار تاکید کرد: امیدواریم با نظر مساعد وزیر محترم صمت، ارتباطی هدفمند بین پارک‌های علم و فناوری و اتاق‌های بازرگانی شکل بگیرد تا در اتاق‌های بازرگانی یک تحول و پوست‌اندازی اتفاق بیفتد و بیشتر به سمت صادرات محصولات دانش‌بنیان حرکت کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا