فناوری های نوین

ابزار پهپادیاب روی سلاح جنگی نصب می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، ارتش انگلیس برای کمک به مقابله با تهدید روزافون پهپادهای کوچک ۴.۶ میلیون پوند صرف تجهیز تفنگ های SA۸۰ A۳ پیاده نظام با «سیستم کنترل هوشمند هدف یاب شلیک SmartShooter SMASH» کرده که نوعی قابلیت بصری خاص است که به سربازان اجازه می دهد به طور خودکار روی یک پهپاد در حال پرواز قفل شوند.

در حوزه پهپادهای نظامی هر روز رویداد تازه ای رخ می دهد و آنها در اندازه های مختلف از هواپیماهای بی سرنشین غول پیکر تا ابزارهایی مانند حشرات کوچک وارد میدان جنگ می شوند که یک سرباز می تواند از کف دستش آن را به پرواز دربیاورد.

این در حالی است که جنگ افزارها همیشه در جدالی مداوم بین اقدامات و اقدامات متقابل در کش و قوس هستند. اگر پهپادهای بیشتری تولید شود، نیاز به روش های بیشتری برای مقابله با آنها مانند شبکه ها، لیزرها، امواج میکروویو و تولیدکننده های پارازیت ضد پهپاد به وجود می آید.

در همین راستا برای فراهم کردن قابلیت مورد نیاز سیستم‌های هوایی بی سرنشین کوچک (C-sUAS) سیستم SMASH توسعه یافته است. این ابزار طوری طراحی شده که روی هدف یاب استاندارد تفنگ SA۸۰ A۳ و سایر سلاح ها قرار گیرد و دارای یک پردازشگر تصویر است که با کمک هوش مصنوعی، وقتی پهپادی در میدان دید سرباز قرار می گیرد، آن را شناسایی و روی ابزار متمرکز می شود. در مرحله بعد خطی دور هدف کشیده می شود. هنگامیکه هدف یاب کاملا متمرکز است، اسلحه اجازه شلیک می دهد و به این ترتیب احتمال از بین رفتن پهپاد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

تاکنون از هدف یاب های جدید در آزمایش های ارتش استفاده شده است. تحت قرار داد فعلی ۲۲۵ هدف یاب SMASH برای واحدهایی در سراسر ارتش انگلیس تا پایان سال فراهم می شود. طی چند سال آینده هدف یاب های هوشمندSMASH بیشتری از شرکت «وایکینگ آرمز» برای تسلیح ارتش و نیروی دریایی به کار رود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا