اخبار سایت

اختراع لیزر صوتی با قدرت ۱۰برابر بیشتر از نمونه‌های پیشین



لیزر صوتی که تیمی در دانشگاه هونان نرمال در چنگشا آن را ساخته، از همه دستگاه‌های قبلی که از فناوری مشابه استفاده می‌کنند، ۱۰ برابر قدرتمندتر است.

این لیزر جدید بر خلاف لیزرهای معمولی که ذرات نوری به نام فوتون را به صورت یک پرتو باریک بیرون می‌دهند، ذرات صوتی به نام فونون را گسیل می‌کند.

لیزر صوتی، نمونه صوتی مشابه لیزرهای نوری، قادر است اطلاعات را نیز با سرعت بالا انتقال دهد.

توانایی لیزر فونون برای حرکت در مایعات بدون آنکه به اندازه لیزرهای مبتنی بر نور دچار اعوجاج و در اصطلاح نورشناسی واپیچیده شود، سبب می‌شود که این لیزر بتواند در مقایسه با فناوری‌های کنونی در همه چیز، از زیست‌پزشکی گرفته تا پایش و نظارت زیر آب، کارآمدتر باشد.

لیزر صوتی با معلق کردن یک ذره کوچک در یک انبرک نوری ساخته‌شده از دو پرتو نور کار می‌کند. این ذره که تقریبا به اندازه یک باکتری است، سپس می‌تواند در یک حفره بازتابنده که فونون‌های آزادشده در اثر ارتعاش‌ها را تقویت می‌کند، به ارتعاش وادار شود.

دانشمندان طی آزمایش‌هایشان توانستند لیزر فونون را به مدت بیش از یک ساعت فعال کنند؛ با این حال راه زیادی باقی مانده است تا از این فناوری در کاربردهای عملی استفاده شود.

جزئیات این یافته‌ها در مقاله‌ای با عنوان «بهسازی عظیم هارمونیک‌های مرتبه بالاتر لیزر فونون انبرک نوری» ارائه شده است.

پژوهشگران لیزر فونون را به عنوان «ابزاری منحصربه‌فرد» برای طیف متنوعی از کاربردها توصیف می‌کنند.

چکیده این مقاله بیان می‌کند که این نتایج «به آسانی می‌توانند» برای ارسال فراصوت یا اصطلاحا اولتراسوند، نظارت بر جو و حتی تشخیص‌های زیست‌پزشکی استفاده شوند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا