اخبار سایت

ضرورت معرفی الگوی سوم زن مسلمان به جهانیان


به گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم اظهار کرد: در معرفی زنان شاخص اقدامات کافی در کشور صورت نگرفته است که در این میان بانوان شهید نیز مظلوم‌تر هستند و کمتر از آن‌ها یاد می‌شود.

وی با اشاره به آرای بزرگان و اندیشمندان کشور نظیر علامه حسن‌زاده، علامه مطهری، علامه جوادی آملی و…، بیان کرد: وقتی از این بزرگان یاد می‌شود کمتر نقش خانم‌ها در موفقیت این عالمان شنیده می‌شود در حالی که همسران ایشان نقش زیادی در مسیر زندگی این علما داشتند. مثلاً وقتی همسر آیت‌الله حسن زاده آملی از دنیا رفت، ایشان کلاس‌های درس را تعطیل کردند و گفتند که من یتیم شده‌ام و وصیت کرد پیکرش را در کنار همسرش به خاک بسپارند. بنابراین امکان ندارد مردی موفق باشد اما همسرش نقش مهمی در آن نداشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامی‌داشت یاد همسر شهید مطهری گفت: گاهی که خانوادگی به ملاقات ایشان می‌رفتیم، خاطرات شهید مطهری را تعریف می‌کردند، مثلاً می‌گفتند وقتی کارهای علمی علامه مطهری زیاد می‌شد، برخی اوقات ایشان فرزندان را به امامزاده می‌بردند تا شهید مطهری به کارهایشان برسند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب، پزشک متخصص خانم انگشت‌شمار داشتیم اکنون بسیاری از متخصصان از زنان هستند. اینها افتخار جمهوری اسلامی است، در حوزه علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر خانم‌های متخصص زیادی داریم، بانوان عفیفی که خانواده‌محور هستند و خانواده برایشان اصالت دارد خانمی که مادری و همسری می‌کند و در کنار آن کارهای علمی نیز انجام می‌دهد، در قرن 21 افتخار کشور ماست که زنان، زندگی خانوادگی را اصل بدانند و در عین حال نخبه و جزء شخصیت‌های بین‌المللی باشند.

وی ادامه داد: برخی تصوّر می کنند خانم‌ها باید در خانه بنشینند و بی‌سواد بمانند و خانه‌داری کنند. تصوّر دیگر این است که خانم‌ها اگر در اجتماع حاضر می‌شوند باید قید خانواده را بزنند اما انقلاب اسلامی الگوی سوم زن را معرفی کرد که از الگوی زینبی(س) بر گرفته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ در دوران دفاع مقدس بانوان مؤثر زیادی داشتیم، حتی برخی در عملیات جنگی حضور داشتند و به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه الگوی سوم زن مسلمان را باید بشناسیم و به دنیا معرفی کنیم، عنوان کرد: اخیراً کتابی با عنوان «غرب چگونه خدا را واقعا از دست داد؟» منتشر شد، نویسنده این کتاب می‌گوید به خاطر اینکه در ابتدا خانواده از دست رفت، خدا نیز از دست رفت، بنابراین خانواده در تحکیم باور دینی مهم است.

وی درباره ویژگی الگوی سوم زن مسلمان گفت:‌ زن مسلمان، موحّد و مومن است هر کجای دنیا برود ایمانش را از دست نمی‌دهد چراکه توحید و ایمان در جانش نفوذ کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ویژگی دوم الگوی سوم زن مسلمان را روحیه جهادی دانست، و ادامه داد: نه تنها در زمان انقلاب و جنگ بلکه همین الان روحیه جهادی در میان زنان وجود دارد. بانوان اندیشمند با روحیه جهادی در حال تولید اندیشه هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه، سومین ویژگی زن مسلمان را آزادی عفیفانه عنوان کرد و افزود: آزادی رکن انسانیت است، مگر می‌توان آزادی را از انسان گرفت، اما آزادی سه رکن «از، در و برای» دارد. «آزادی از» موانع، که کنارش «آزادی در» چارچوب اصول انسانی تا «آزادی برای» عدالت، کرامت و پیشرفت محقق شود، آزادی مفهوم مقدّسی است.

وی گفت: ویژگی چهارم الگوی سوم زن مسلمان استقلال‌خواهی و استکبارستیزی است و ویژگی دیگر، اصالت خانواده و نقش مادری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زنان از اول انقلاب تاکنون دستاوردهای زیادی داشتند اما برخی چالش‌ها نیز وجود دارد، برخی مرتب با شبهات فمینیستی مواجه هستند، پاسخ به این شبهات نیز اهمیّت دارد، هم اکنون در حوزه‌های علمیه خانم‌های مجتهده متعددی داریم که عالم، فقیه و به روز هستند و به شبهات پاسخ داده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرند. مثلاً برخی می‌گویند علوم پایه و مهندسی صرفاً مردانه است که این نگرش اشتباهی است. چالش دوم اخلاقی است، حضور زن در جامعه لازم است اما بعضاً با آسیب‌هایی نیز ممکن است مواجه باشد که باید برای رفع آن در جهت حضور مؤثر زنان تدبیر داشت.

وی اضافه کرد: در حوزه سیاستگذاری و قوانین الگوی سوم زن مسلمان چالش‌هایی داریم. اینکه بگوییم الگوی سوم زن در خانواده اثرگذار باشند اما قوانین کار و ارتقای زنان و مردان مثل هم باشد، نمی‌توان انتظار داشت که اهداف مورد نظر محقق شود، بنابراین باید حکمرانی الگوی سوم زن مسلمان داشته باشیم تا به نظام خانواده آسیبی وارد نشود و باید قوانین کشور خانواده‌دوست باشند.

انتهای پیام

منبع اقتصاد آنلاین

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع خبر

دکمه بازگشت به بالا