فناوری های نوین

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲


خبرگزاری مهر، گروه دانش و فناوری؛ مهتاب چابک: ایران سال‌هاست در حوزه نانو و تولید علم آن حرف برای گفتن دارد و اکنون به یک جایگاه قابل اعتنا در دنیا دست پیدا کرده است به طوری که آمارها و اطلاعات مراکز معتبر علمی و بین المللی این ادعا را تأیید می‌کنند. به عنوان مثال براساس آخرین آمار ۱۲ هزار و ۱۹۹ مقاله مرتبط با فناوری نانو توسط محققان ایرانی در WoS نمایه شده که این تعداد معادل ۵.۴۱ درصد از کل مقالات نانو منتشرشده در این سال است. این سهم از انتشار مقالات نانو، ایران را در رتبه چهارم دنیا قرار داده است.

تازه‌ترین آمارها در حوزه فناوری‌های داخلی نیز نشان می‌دهد، بازار محصولات نانو ساخت داخل از ۴/۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۳٠ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که متوسط رشد سالانه آن ۹۰ درصد بوده و حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران بوده است. صادرات محصولات نانو نیز در سال ۱۴۰۱، ۶۹ میلیون دلار بوده که به بیشترین میزان خود از سال ۱۳۹۲ رسیده و ساخت‌وساز، الکترونیک، اپتیک و فوتونیک، رنگ و پوشش و نساجی حوزه‌های صنعتی‌ای هستند که بیشترین صادرات محصولات نانوی ساخت ایران را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

با تصویب «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی دهه سوم پیشرفت فناوری نانو در کشور آغاز و راه برای بهره‌گیری کشور از آثار اقتصادی و اجتماعی فناوری نانو و مشارکت در مسابقه جهانی در این عرصه تا افق ۱۴۱۲ هموارتر شده است.

در همین راستا هر ساله شرکت‌های دانش بنیان در قالب یک نمایشگاه ملی جدیدترین دستاوردها، محصولات و خدمات نانویی را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذارند و امسال نیز بیش از ۹۰ شرکت دانش بنیان آخرین دستاوردهای خود را در چهاردهمین نمایشگاه نانو و میکرو عرضه کردند وجه تمایز نمایشگاه امسال حضور پررنگ هیأت‌های تجاری و شرکت‌های خارجی از ۷ کشور برای معرفی دستاوردها و توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌های کشور بود.

در گزارش پیش رو برخی از مدیران دانش بنیان درباره محصولات نانویی خود و امکان تجاری سازی یا حتی صادراتی آنها سخن گفته‌اند.

زخم بیماران ۷ کشور با پانسمان ایرانی درمان می‌شود

یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه نانو، دو محصول «پانسمان ورقه ای نانواکس» و «پانسمان پودر زخم عمیق نانواکسپو» تولید کرده که محصول نانواکس گواهی CE اروپا و هر دو محصول گواهی تولید IMED را از اداره تجهیزات پزشکی ایران دارا هستند. ورقه‌های پانسمان زخم که در رده محصولات دارای نوآوری جهانی در نمایشگاه نانو ۱۴۰۲ قرار گرفته بود، در حال حاضر در ۷ کشور ترکیه، اسپانیا، امارات، یونان، رومانی، لبنان و بحرین ریجستر شده و آماده صادرات است.

بهروز رئوفی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره کاربرد این محصولات به خبرنگار مهر گفت: این دو نوع پانسمان برای زخم‌های حاد شامل سوختگی‌های درجه ۱ و ۲، زخم ناشی از تروما، پیوندهای پوستی و زخم ناحیه اهدای عضو، زخم‌های جراحی؛ زخم‌های مزمن شامل زخم پای دیابتی، زخم‌های فشاری (مانند زخم بستر) و در نهایت زخم‌های با ترشح کم تا متوسط عفونی و غیرعفونی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه هردو پانسمان نوین نانواکس و نانواکسپو براساس نانوتکنولوژی، با ماده اولیه کیتوزان ساخته شده‌اند که منبع شیمیایی نداشته و از گیاه بدست می‌آید و حساسیت پوستی هم ایجاد نمی‌کند، افزود: از جمله خواص اصلی این ماده می‌توان به جذب ترشحات و خاصیت آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم اشاره کرد. این محصولات مشابه ایرانی و خارجی نداشته و در مقایسه با محصولات دارای CE اتحادیه اروپا حدود ۲ هفته طول درمان را کاهش می‌دهند.

این فعال فناور ضمن بیان این مطلب که محصول نانواکسپو ظرف ۳ تا ۷ روز در بستر زخم تجزیه می‌شود و نگرانی درمانگر درمورد برداشتن تمام اجزای باقی مانده پانسمان را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به فرمولاسیون این محصول، نانواکسپو به راحتی در زخم‌های حفره‌ای و عمیق قابلیت استفاده دارد. از آنجایی که این زخم‌ها معمولاً ترشحات فراوان داشته و استخوان و یا تاندون در آنها مشخص است، استفاده از نانواکسپو انتخاب معقولی خواهد بود؛ زیرا سایر محصولات (برای مثال پودرهای دارای آلژینات و یا نقره) قابلیت استفاده برروی استخوان و تاندون را نخواهند داشت.

در همین حال فناوران یک شرکت دانش بنیان در طی چندین سال تحقیق و پژوهش به تکنولوژی پیشرفته‌ای در زمینه طراحی و تولید پانسمان‌های نوین دست‌یافته اند؛ ماندانا عسگری دکتری نانوبیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس و مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با مهر به جزییاتی از این محصول اشاره کرد و گفت: این پانسمان‌های نوین، «نانوهم» نام دارد که بندآورنده خونریزی در زمان جراحی‌های استخوانی و ارتوپدی است. پایه ماده این محصول نانوفایبرهای پپتیدی بوده که می‌تواند خونریزی را زیر یک دقیقه متوقف کند.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان قابلیت قطع مؤثر خونریزی در ضخامت‌های ماکرومتری، ویژگی‌های زیست سازگاری و حفاظتی مناسب (حفاظت از زخم در مقابل ورود میکروب‌ها و حفظ رطوبت محل جراحت) و سهولت برداشتن پانسمان از محل زخم قیمت مناسب را از مزایای این محصول عنوان کرد و گفت: این محصول گواهی ایزو مدیریت کیفیت دریافت کرده و ثبت اختراع شده است و در حال حاضر در فاز مطالعات ۲ و ۳ بالینی است. همچنین جراح‌های مختلفی با ما همکاری داشتند و کیفیت محصول را بررسی و تأیید کردند. پرونده این محصول نانویی برای اخذ مجوز در وزارت بهداشت قرار دارد.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

ایران در جمع ۵ کشور تولیدکننده «آلوپلاستیک‌های استخوانی» قرار گرفت

با توجه به اهمیت بازسازی تحلیل رفتگی استخوان زیر لثه، یک شرکت دانش بنیان نانویی «آلوپلاستیک استخوانی» ساخته است. آلوپلاستیک استخوانی، در پیوندهای استخوانی و دندان کاربردهای گسترده‌ای دارد و در ایمپلنت دندان به کار می‌رود. یکی از چالش‌هایی که معمولاً افراد بعد از کشیدن دندان و یا با افزایش سن با آن مواجه می‌شوند، تحلیل رفتگی استخوان زیر لثه است به همین دلیل جهت ایمپلنت بادوام دندانی لازم است تا ناحیه تحلیل رفته مجدداً بازسازی شود که برای این امر، راه حلِ دانش بنیان‌ها استفاده از اتوگرفت و یا آلوگرفت استخوانی است. در حال حاضر این محصول جزو محصولات در حال توسعه با نوآوری جهانی به شمار می‌رود.

شیما توکل مدیر عامل این شرکت دانش بنیان که جزو ۲ درصد دانشمندان تأثیرگذار دنیا در سال ۲۰۲۳ است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این محصول نانویی گفت: هر دو فاز آلی و معدنی این محصول نانومتری بوده و نمونه مشابهی به این شکل در دنیا ندارد. با استفاده از این محصول دوره بی دندانی بیمار در پروسه ایمپلنت دندانی از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش پیدا می‌کند. همچنین در بیماران سیگاری یک فاز مطالعاتی انجام شده و ترمیم استخوان در این افراد مثبت و امیدبخش بود در صورتی که در این بیماران معمولاً ترمیم خیلی خوب اتفاق نمیفتد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به قرار گرفتن ایران در جمع ۵ کشور برتر تولیدکننده آلوپلاستیک‌های استخوانی گفت: این محصول در مرحله تجاری سازی قرار دارد و یکی دو ماه قبل از عید وارد بازار می‌شود. قیمت تمام شده این محصول ۱۲ برابر پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های درمانی و یک سوم آلوگرفت‌های (بافت) داخل بازار ایران است.

این مخترع برتر کشور کاهش نیاز به استفاده از پودرهای استخوانی در بیمار و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر مواد استخوانی سنتزی برای ترمیم‌های فک و استخوان و همچنین مهره‌ها را از ویژگی‌های استفاده از این محصول برشمرد و گفت: بهبود سریع‌تر بیماران، سازگاری بیش‌تر با بدن بیماران و سازگاری محیط زیست، زیست سازگاری بالا، عدم ایجاد کیست در استخوان بیمار، عدم احتمال پارگی غشای اشنایدرین و استخوان‌سازی بالاتر و تسریع شده از دیگر مزایای این محصول نانویی است.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

در حوزه پزشکی بازساختی دانش بنیان‌های حوزه نانو، «کرم های ترمیمی» بر پایه اگزوزوم‌های گیاهی، انسانی، جلبک‌ها و قارچ‌های دارویی ساخته‌اند. محصولات دارویی بر پایه اگزوزوم‌ها در دنیا محدود به کشورهای توسعه یافته است و هزینه تولید آنها برای درمان بیماری‌های مختلف بسیار زیاد است و لذا با استفاده از اگزوزوم‌های استخراج شده از عصاره و ترکیبات داروی گیاهان، سرم خون افراد، قارچ‌های دارویی و جلبک‌ها می‌توان جهت درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی لاعلاج با حداقل هزینه دست یافت.

محصولات دارویی مورد بررسی در این اختراع باعث افزایش تکثیر سلولی سنتز و نفوذ کلاژن پوستی نقش بسزایی داشته و باعث جوانسازی پوست می‌گردند بنابراین با مشاهده افزایش کلاژن و آلاستین می‌توان اثر اگزوزوم را در درمان روی پوست انسان مشاهده کرد. نتایج تحقیقات نشان داد که جذب اگزوزوم‌ها در پوست انسان باعث تقویت سنتز کلاژن و آلاستین در پوست می‌شود که برای جوانسازی پوست ضروری هستند. کارایی بالا و کاملاً اختصاصی بر پایه انسانی و بدون اثرات آلرژی‌زایی، نداشتن هیچ‌گونه عوارض شیمیایی، قابلیت توسعه در بیماری‌های مختلف و کاهش هزینه تولید از مزایای این محصول به شمار می‌رود.

کارآزمایی بالینی این محصول نوآورانه انجام شده و ایزو گرفته است و در صورت اخذ مجوز تولید در سطح وسیع وارد بازار خواهد شد.

تولید رویال ژل نانویی با خاصیت افزایش طول عمر

یک شرکت دیگر نانویی اقدام به تولید رویال ژلی کرده است؛ رویال ژلی حاوی ماده ژلاتینی سفید از غدد سفالیک زنبورهای کارگر (Apis mellifera) ترشح می‌شود. ظاهراً تنها هدف از تولید آن رشد و نمو و طول عمر ملکه زنبور عسل است. بدون رویال ژلی، عمر ملکه زنبور عسل تفاوتی با زنبورهای کارگر ندارد و تقریباً هفت تا هشت هفته عمر می‌کند، ولی با این ماده، ملکه زنبور عسل می‌تواند پنج تا هفت سال زندگی کند این واقعیت باور عمومی را تایید می‌کند که رویال ژلی خاصیت افزایش طول عمر (Longevity) دارد.

این ماده امولسیونی است از پروتئین‌ها، قندها، لیپیدها و برخی ترکیبات دیگر بر پایه آب و حدود ۱۳ درصد از ژل رویال را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند. یکی از پروتئین‌های موجود در ژل رویال به نام «رویالسین» دارای خواص آنتی‌بیوتیک است که باکتری‌های گرم مثبت را مهار می‌کند. حدود ۱۱ درصد ژل رویال از قندهایی مانند فروکتوز و گلوکز مشابه آنچه در عسل یافت می‌شود، تشکیل شده است. این محصول که در نمایشگاه نانو ۱۴۰۲ از آن رونمایی شد، برای تولید قرص شربت قرص و کپسول استفاده می‌شود. ظرفیت بازار در کشور حدود ۲ تن در سال برآورد شده و ارزش حدودی آن سالیانه ۲۰ میلیارد تومان است.

قلب باتری‌های آینده با نانو می تپد

یک محصول نانویی دیگر «جداکننده باتری‌های لیتیومی» نام دارد که ایمنی بالایی دارد. در حال حاضر شرکت تولید کننده این محصول، در حال توسعه محصول و اسکیل آپ از پایلوت به مقیاس صنعتی بوده و فناوران در حال انجام کار تحقیق و توسعه هستند. امید جوادی مدیر تیم این شرکت دانش بنیان درباره چرایی استفاده از این نوع فناوری و کارکرد این محصول به خبرنگار مهر گفت: فوریه ۲۰۱۸ کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالت متحده در مورد باتری‌های با چگالی انرژی بالا، بیش از ۲۵۰۰۰ حادثه داغ شدن یا آتش سوزی بیش از ۴۰۰ نوع از محصولات مصرفی باتری لیتیومی را گزارش کرد که طی یک دوره پنج ساله رخ داده است با افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی این حوادث افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ما برای رفع مشکل ایمنی این نوع باتری‌ها، سپراتوری با پایداری حرارتی ۲۰۰ و پارامترهای عملکردی عالی تولید کرده که می‌تواند ایمنی آنها را متحول کند، گفت: سپراتور نانوگارد به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر کاهش تعداد لایه‌های هسته سل (مجموعه‌ای از الکترودها، الکترولیت و …)، سرعت فرآیند مونتاژ سل را افزایش می‌دهد.

این فعال فناور مزایای این محصول را کاهش هزینه تولید سل، افزایش ایمنی باتری، افزایش طول عمر، بهبود عملکرد و ادغام عمودی عنوان کرد و گفت: محصول ما سپراتور باتری‌های لیتیوم-یون است، سپراتور یکی از ۴ جز اصلی باتری محسوب می‌شود که در واقع یک لایه یا فیلم غشای پلیمری است بین الکترود مثبت و منفی باتری قرار می‌گیرد و دو نقش اصلی دارد. یکی اینکه ایمنی باتری را تضمین می‌کند و دوم در حین فرایند شارژ و دشارژ یون‌های لیتیوم از میان تخلخل‌های سپراتور عبور می‌کنند و روی عملکرد، طول عمر و مقاومت داخلی باتری تأثیر گذار است. باتری لیتیوم-یون امروزه عملکردهای متنوع و بازار بسیار بزرگی دارد از جمله خودروهای الکتریکی، موتور، دوچرخه، اسکروتر های برقی، منابع ذخیره انرژی، وسایل الکترونیکی همرا، هوا فضا و…

جوادی خاطرنشان کرد: دنیا در حال حرکت از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی بوده که قلب و بلندگوی اصلی این حرکت، باتری و به طور ویژه باتری‌های لیتیوم-یون است. بدون باتری در واقع استفاده از این انرژی‌های پاک غیرممکن است و امروزه تمام کشورهای جهان به دنبال استقلال در داشتن تکنولوژی، تولید و زنجیره تأمین این نوع باتری‌ها هستند و سرمایه گذاری‌های بسیار کلانی در این حوزه شده است. درحال حاضر متأسفانه استاندارد داخلی برای این محصول تعریف نشده است اما در حال پیگیری برای گرفتن استاندارد بین المللی هستیم. از طرفی به فکر صادرات هستیم اما هنوز هدف مشخصی تعیین نکردیم و فعلاً در حال توسعه محصول هستیم.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

کسب دانش فنی تولید یک نوع «آنزیم نانویی» توسط فناوران ایرانی در جهان

یکی دیگر از محصولات نانویی که به تازگی معاون علمی رییس جمهور از آن رونمایی کرد، «آنزیم بروملین نانو انکپسوله» نام دارد؛ بروملین، مخلوطی از آنزیم‌های موجود در آناناس است که پروتئین (پروتئولیتیک) را هضم می‌کند. بروملین شامل ترکیبی از «تیول اندوپپتیداز» و انواع مهارکننده‌های مختلف پروتئاز گلوکوزیداز، سلولاز، فسفاتاز پراکسیداز و اسکاراز می‌شود.

آلمان، بروملین را برای درمان تورم و التهاب پس از جراحی به ویژه جراحی سینوس، تأیید کرده است. بروملین آنزیمی است که به تنهایی در محیط معده آسیب می بیند و اثربخشی اش کاهش می‌یابد اما با استفاده از این فناوری از معده رد شده و در روده جذب می‌شود؛ در واقع استفاده از این فرم دارویی برای نخستین بار در جهان توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید شده است.

بروملین آنزیمی است که متخصصان جراحی و ارتوپدی برای کاهش درد، التهاب و اثرات ناشی از آسیب‌ها برای بیماران، دردها و التهابات ناشی از تصادفات تجویز می‌کنند. این محصول نمونه داخلی و حتی وارداتی ندارد و به طور میانگین کشور سالیانه ۳۰ تن به این آنزیم نیاز دارد. اثربخشی بالاتر دارو و عوارض کم‌تر و جذب بهتر از مزایای استفاده از این آنزیم به شمار می‌رود.

یکی دیگر از محصولات نانویی که به تازگی معاون علمی رییس جمهور نیز از آن رونمایی کرد، «آنزیم بروملین نانو انکپسوله» نام دارد؛ بروملین مخلوطی از آنزیم‌های موجود در آناناس است که پروتئین (پروتئولیتیک) را هضم می‌کند. بروملین ترکیبی از چندین تیول اندوپپتید از و انواع مهارکننده‌های مختلف پروتئاز گلوکوزیداز، سلولاز، فسفاتاز پراکسیداز و اسکار از است.

آلمان بروملین را برای درمان تورم و التهاب پس از جراحی به ویژه جراحی سینوس، تأیید کرده است. بروملین آنزیمی است که به تنهایی در محیط معده آسیب می بیند و اثربخشی اش کاهش می‌یابد اما با استفاده از این فناوری از معده رد می‌شود و در روده جذب می‌شود؛ در واقع استفاده از این فرم دارویی برای نخستین بار در جهان توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید شده است.

بروملین آنزیمی است که متخصصان جراحی و ارتوپدی برای کاهش درد، التهاب و اثرات ناشی از آسیب‌ها برای بیماران، دردها و التهابات ناشی از تصادفات تجویز می‌کنند. این محصول نمونه داخلی و حتی وارداتی ندارد و به طور میانگین کشور سالیانه ۳۰ تن به این آنزیم نیاز دارد. اثربخشی بالاتر دارو و عوارض کم‌تر و جذب بهتر از مزایای استفاده از این آنزیم به شمار می‌رود.

عایق‌های حرارتی-برودتی و صوتی الاستموری بومی سازی شد / صرفه جویی ۶۵ تا ۹۰ در انرژی

یک شرکت نانویی فعال در حوزه تجهیزات و مصالح مدرن نیز موفق به ساخت عایق حرارتی-برودتی و صوتی الاستموری شده است که محمد هاشمی مدیر عامل این شرکت در رابطه با این محصول به خبرنگار مهر گفت: عایق الاستموری با خواص حرارتی، برودتی و صوتی برای اولین بار به عنوان یک محصول دانش‌بنیان در کشور معرفی شد و مراحل تولید و فرمولاسیون آن به کمک نخبگان دانشگاه‌های برتر کشور بومی‌سازی شده است. تمامی مراحل تولید این محصول از توزین تا کوره و پخت در داخل شرکت انجام می‌شود.

این فعال فناور ضمن اشاره به اینکه این محصول منجر به صرفه جویی در حدود ۶۵ تا ۹۰ درصد انرژی شده است که این بازه به دلیل تأثیر فاکتورهای متنوعی مانند شرایط محیطی، ضخامت عایق و …است، افزود: این عایق‌ها در تمامی صنایعی که هدف آن‌ها صرفه‌جویی در انرژی است یا بحث خوردگی در آن‌ها مطرح است، کاربرد دارد.

هاشمی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۵۰ نفر به طور مستقیم در شرکت در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: این محصول به کشورهای همسایه مانند عراق صادر می‌شود و حدوداً ۶۰ الی ۷۰ درصد از خروج ارز جلوگیری کرده است.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

نسل سوم نانومکمل های معدنی روی برای خوراک دام و طیور تولید شد

از آنجا که بیشترین هزینه در کسب و کار دام و طیور مربوط به خوراک است، می‌توان با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه کمک زیادی به رشد این صنعت کرد؛ یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نسل سوم نانومکمل های معدنی روی برای خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی شده است. فاطمه سقطچی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان درباره این محصول به خبرنگار مهر گفت: ما برای اولین بار در ایران موفق به تولید نسل سوم نانومکمل های معدنی روی و کسب دانش فنی آن شده‌ایم و تنها محصول مشابه آن مربوط به یک شرکت آمریکایی-هلندی است که بعد از ۱۰ سال کار تحقیق و توسعه به آن دست پیدا کرده است.

این فعال فناور ضمن اشاره به اینکه این محصول مزایای دو نسل قبلی مکمل را دارد، گفت: در نسل اول، ترکیبات معدنی از معادن استخراج می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل‌ها جذب کم و آلودگی زیادی داشتند و در نسل دوم از کیلاته‌کننده‌ها استفاده شد که جذب افزایش یافت اما تداخل جذبی و حساسیت به دما و رطوبت به‌عنوان عامل مشکل‌زا وجود داشت اما در نسل سوم، میزان اثربخشی و میزان جذب بالاتر و نیاز به مصرف کمتری دارد. این محصول گواهی نانومقیاس دارد و مجوزهای لازم را دامپزشکی اخذ کرده‌ایم و امسال قرارداد ۲ میلیاردی تومانی با شرکت‌های تولید کننده مکمل منعقد شده است.

دانش بنیان‌ها «حسگر پوشیدنی هوشمند» ساختند

پای فناوری نانو این روزها به اندازه‌ای در پزشکی باز شده که می‌تواند برای نوزادانی که تازه متولد شده‌اند نیز مرهمی باشد. چرا که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های والدین در نخستین روزهای تولد نوزاد خطر ابتلاء به بیماری زردی به دلیل افزایش غلظت بیلی روبین در خون است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن خطر ناشنوایی و آسیب‌های جبران ناپذیر مغزی را به همراه خواهد داشت. در همین راستا یک شرکت دانش بنیان نانومحور حسگر پوشیدنی هوشمندی تولید کرده است که برای تشخیص و پایش زردی نوزادان کاربرد دارد؛ این حسگر پوشیدنی هوشمند در آمریکا هم ثبت اختراع شده است.

روش‌های مرسوم فعلی (روش‌های بر پایه خون) برای تشخیص زردی نوزادان علاوه بر نیاز به واکنشگرهای سمی، تجهیزات و دستگاه‌های گران قیمت، پیچیده و حجیم به تکنسین‌های آموزش دیده جهت خون گیری، انجام تست و تفسیر نتایج نیاز دارد. در روش‌های مرسوم به حجم بالای خون و آزمایشگاه‌های تشخیصی و کلینیکال مجهز که محدود هم هستند، نیاز است؛ این محصول نانویی، جهت تشخیص بیماری زردی و پایش دوره درمانی آن، از پچ پوستی تتویی استفاده شده است که به کمک یک آنالیزور اپتو الکترونیکی پوشیدنی هوشمند قادر به اندازه گیری ارزان غیر تهاجمی سریع پیوسته و هوشمند بیلی روبین موجود در مایع بینابینی نزد بیمار است.

سهولت استفاده و کاربرد بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه، عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی خطرناک در ساختار حسگر، اندازه‌گیری غیر تهاجمی بدون نیاز به خون‌گیری و پایش پیوسته و هوشمند و قیمت پایین‌تر نسبت به نمنوه مشابه خارجی از مزایای این محصول به شمار می‌رود.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

رفع یکی از مهمترین نیازهای صنایع نفت و گاز توسط فناوران

فناوران مستقر در یک شرکت دانش بنیان همچنین به سراغ رفع یکی از اساسی‌ترین نیازهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش رفته و موفق به ساخت «کمپرسورهای فرآیندی گاز» جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر از گاز طبیعی برای نخستین بار در کشور شده‌اند. با ساخت این محصول ایران در جمع ۴ کشور دارنده این فناوری قرار گرفته است.

طراحی و ساخت این نوع کمپرسورها به علت فشار، سرعت دورانی، قابلیت انفجار، فرسایش و خوردگی بالا در کمپرسور، دارای تکنولوژی بسیار بالا و در لبه دانش جهانی است. از تکنولوژی‌های تحصیل شده در این پروژه می‌توان به تکنولوژی طراحی کمپرسورهای فرآیندی از نوع Integrally Geared اشاره کرد. این نوع کمپرسورها در فرآیند ازدیاد برداشت از میدان پارس جنوبی نیز کاربرد دارند. تکنولوژی طراحی و تولید گیربکس با سرعت بالا، طراحی و ساخت سیستم مانیتورینگ و کنترل، پوشش‌های ویژه ضد خوردگی و ضد سایش نانو از دستاوردهای این طرح به شمار می‌رود. کمپرسورها در فرآیند ازدیاد برداشت از میادین نفتی نیز کاربرد دارند.

خیز بلند نانویی‌ها برای تولید ثروت در افق۱۴۱۲

به گزارش مهر، براساس چشم‌انداز سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو در افق زمانی سال ۱۴۱۲، پیشرفت‌های فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران، با تأثیرگذاری در آبادانی کشور و تولید ثروت، باید منجر به بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی شود. براساس آنچه که در بندهای این سند آمده، تعداد محصولات با نوآوری جهانی که منتج از توسعه و بکارگیری فناوری‌های بدیع هستند تا پایان دورۀ سند به ۴۵ محصول باید برسد. در همین راستا همانطور که در این گزارش به آن اشاره شد چندین محصول با نوآوری جهانی و در حال توسعه در نمایشگاه نانو ۱۴۰۲ حضور داشتند که نشان از مسیر درست نانوفناوران ایرانی در راه تحقق این سند دارد.

همچنین بسیاری از محصولات نانویی مسیر خود را برای حضور در بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند و برخی دیگر که نوپاتر هستند به حمایت ستاد نانو و معاونت عملی نیاز دارند؛ در همین زمینه سند نانو تاکید دارد که حضور محصولات نانو در بازارهای منطقه و جهان رشد فزاینده خود را حفظ کند و حداقل این رشد سالانه ۳۰ درصد فراتر از تورم رسمی کشور باشد و در سال ۱۴۱۲ حداقل ۲۵ درصد از حجم بازار نانوی ایران را صادرات محصولات نانو تشکیل دهد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا