اخبار سایت

فرو کردن انگشت در بینی با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است!



پژوهش‌ها حاکی از‌آن است که افرادی که مدام انگشت خود را داخل سوراخ بینی‌شان می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

این گزارش جدید که به همت محققان دانشگاه سیدنی گردآوری شده است، اواخر سال ۲۰۲۳ در مجله «بایومولکولز» (Biomolecules) منتشر شد.

در این تحقیق آمده است: «التهاب عصبی در بیماری آلزایمر می‌تواند تا حدی ناشی از عوامل بیماری‌زا چون ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌هایی باشد که از طریق بینی و مجاری بویایی وارد مغز می‌شوند.»

عادت وارد کردن انگشت در بینی که در پزشکی «رینوتیلکسومانیا» نامیده می‌شود، میکروب‌هایی را وارد حفره حساس بینی می‌کند که باعث التهاب مغز می‌شوند؛ التهاب مغز نیز با شروع بیماری آلزایمر مرتبط است.

به گزارش نیویورک‌پست، بیش از شش میلیون نفر با این بیماری زوال سلول‌های عصبی (آلزایمر) دست به گریبان‌اند و این بیماری عمدتا افراد ۶۵ سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دانشمندان هنوز در مورد علت اصلی بیماری آلزایمر اطلاعی ندارند، اما در مغز بیماران تجمع پروتئینی به نام تاو (tau) را مشاهده کرده‌اند که با پاسخ ایمنی بدن مرتبط است.

محققان معتقدند هنگامی که سلول‌های سیستم ایمنی به دلیل تکرار این کار (دست در دماغ کردن) مدام فعال می‌شوند، این استرس در بدن که به شکل التهاب بروز می‌کند، به ایجاد بیماری‌های مختلف منجر می‌شود.

محققان تاکید کردند که تغییرات در محیط بینی به دلیل رشد بیش از حد میکروب‌ها می‌تواند سرچشمه عفونت‌های مزمن و خفیف مغزی باشد.

چنین عفونت‌هایی که می‌توانند بدون علامت‌های ظاهری‌ در اطراف وجود داشته باشند، ممکن است موجب التهاب زیرجلدی شوند و پلاک‌‌های پروتئینی مضری را که در بروز بیماری‌های مغزواعصاب از جمله آلزایمر نقش دارند، ایجاد کنند.

در مغز افراد مبتلا به آلزایمر انواع عوامل بیماری‌زا مانند باکتری که موجب ذات‌الریه می‌شود، ویروس تبخال (هرپس) و ویروس کرونا و انگل توکسوپلاسما گوندی که از گربه منتقل می‌شود، پیدا شده است.

توصیه محققان برای پیشگیری از این وضعیت شستن مداوم دست‌ها است. آ‌ن‌ها با یادآوری تجارب کسب‌شده در همه‌گیری کوویدــ۱۹، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آن دوران مانند شست‌وشوی منظم دست‌ها و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها تاکید کردند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا