فناوری های نوین

تولید نخستین اسپکترومتر با اسلیت متغیر در کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، یک شـرکت دانش بنیان با ساخت اولیـن اسـپکترومتر با اسلیت متغیـر در ایران، به کاربـران این امکان را داده تا بتوانند با داشتن تنهـا یک اسپکترومتر به رزولوشن و حساسیت مـورد نظر خود دست پیدا کرده و محدوده وسیعی از کاربردها را بدون نیاز به تعویض اسپکترومتر در اختیار داشته باشند.

این ویژگی اسلیت متغیر به همـراه دارا بـودن قابلیـت رسـیدن بـه رزولوشن در حد ۵ صدم نانومتـر، اسپکترومتر این شرکت را نسبت به محصـولات مشابه دیگر سازندگان داخلی متمایز کرده است .

دستگاه کوانتومتر و اسپکترومتر از جمله محصولات مهم این شرکت‌ است. یکی از مزیت‌های اصلی تولیدات شرکت، خدمات پس از فروش سریع است به طوری که حتی در دورترین نقاط ایران، خواب دستگاه پس از خراب شدن تا ۷۲ ساعت است؛این درحالی است که برای نمونه‌های خارجی چندین ماه دستگاه بدون استفاده می‌ماند تا بتوان آن را تعمیر کرد.

محمد بیانی، مدیرعامل شرکت آرا کاوش پژوه در خصوص محصولات این شرکت گفت: طیف‌سنج‌ ها (اسپکترومترها) ابزارهای قابل حمل و فشرده ای هستند که برای اندازه‌گیری‌های طیف ترکیبات مختلف در نواحی UV، VIS و NIR مورد استفاده قرار می گیرند. طیف‌سنج‌های فشرده این شرکت به همراه نرم افزار آنها که از آشکارساز CMOS با ۴۰۹۶ آرایه و گریتینگ های با دانسیته خطوط مختلف استفاده می کنند برای محدوده ۱۱۰۰-۱۷۰ نانومتر به کار رفته و می توانند جهت کاربردهای مختلف تحقیق و توسعه، آنالیز محصول، آموزش و حتی OEM مورد استفاده قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اسپکترومترهای مختلف با محدوده طول موجی، دقت و حساسیت قابل تنظیم و نقاط قوت مخصوص به خودشان جهت کاربردهای مختلف قابل طراحی است. طیف سنج‌های سفارشی که تولید می شوند دارای ویژگی‌های مطلوبی برای کاربرد مورد نظر از جمله هماهنگی با تحقیقات پیشرفته، توسعه طیف سنج ها، توری ها، آشکارسازها و ادوات اپتیکی و پلتفرم ماژولار برای کارایی بیشتر زمان و هزینه و ابزار مناسب جهت پروژه مشارکتی است.

مدیرعامل این شرکت در خصوص نـرم افـزار دسـتگاه اسپکترومتر گفت: نرم افزار چندمنظوره دستگاه این امکان را فراهم می‌کند که به آسانی بتوان از اسپکترومتر در کاربردهای مختلـف ماننـد طیـف سنجی رامان، جذب و عبور، بازتابـش، فلورسانس و غیره بـرای مواد مختلف جامد و مایع استفاده کرد. همچنین این نرم‌افزار قابلت حذف نور محیط، ذخیره اطلاعات به صورت تصویر و اعداد دو ستونی، قابلیت پیدا کردن قله طیفهای مختلف و … را دارد.

بیانی در خصوص دستگاه کوانتومتر پرتابل تولیدی شرکت هم تصریح کرد: با توجـه به نیاز صنایـع مختلـف بـه اسـتفاده از دستگاه کوانتومتر پرتابل در سایت های کارگاهی و صنعتی به منظـور کنترل سریع آنالیـز مـواد ورودی، خروجـی و محصـولات حین تولید بدون نیاز به تخریب و یا نمونه گیـری، دستگاه کوانتومتـر پرتابـل برای اولین بار در کشور توسط شرکت آراکاوش پـژوه به بازار عرضه شـده است.

وی در خصوص تجربه حضور این شرکت در نمایشگاه ایران ساخت گفت: ما از دوره چهارم نمایشگاه ایران ساخت در آن شرکت کرده‌ایم و خوشبختانه طی این سال‌ها بیش از ۱۰ دستگاه اسپکترومتر و بیش از ۱۰۰دستگاه کوانتومتر پایه فلزات رنگی به واسطه این نمایشگاه به فروش رسید.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در ۱۴ بخش موضوعی اعم از نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدار به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا